UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
Druckansicht

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Veranstaltungskalender

 
 
Vorlesungsverzeichnis >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >>

  Dystopias, Utopias, and ‘Other Places’ in Modern and Contemporary English and German Literature

Dozent/in
Dr. Robert Craig

Angaben
Seminar/Proseminar
Rein Präsenz
2 SWS, An-/Abmeldung über FlexNow: 15.03.2022 (10:00 Uhr) bis 29.04.2022 (23:59 Uhr); An-/Abmeldung zur Prüfung über FlexNow: 20.06.2022 (10:00 Uhr) bis 15.07.2022 (23:59 Uhr)
Zeit und Ort: Di 16:00 - 18:00, LU19/00.11

Voraussetzungen / Organisatorisches
Teilnahmevoraussetzungen/Conditions of participation:

B.A. Anglistik/Amerikanistik: Abgeschlossenes Basismodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft
Lehrämter (neu): GYM Abgeschlossenes Basismodul Landeskunde/Kulturwissenschaft
B.A./LA Anglistik/Amerikanistik: Abgeschlossenes Basismodul Literaturwissenschaft

Modulzugehörigkeit/Module applicability:

I. Literaturwissenschaft:

BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft / freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
Ergänzungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar max. 6 ECTS
LA Gym: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
BA Berufliche Bildung: Basis/Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
LA GS/HS/MS/RS: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
NOT open for Consolidation Module Literature
open for Ergänzungsmodule Literaturwissenschaft

II. Kulturwissenschaft:

B.A. Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kultur: Seminar Britische Kultur (6 ECTS)
B.A. Anglistik/Amerikanistik: Ergänzungsmodul (ab WS 2014/15; je nach Belegung des Faches 6, 4 oder 3 ECTS)
Lehrämter (neu): GYM Aufbaumodul; GYM Wahlpflichtmodul (Kombination mit Russisch) Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur (5 ECTS)
Erasmus and other visiting students: Seminar (6 ECTS)

The Aufbaumodul will be examined by a short (20-minute) presentation, and a term paper (word limit: 4,000 words); the Ergänzungsmodul will be examined by an oral examination.

Further information on the term paper can be obtained from this address: http://www.uni-bamberg.de/britcult/leistungen/studium/.

Inhalt
In his landmark study of science fiction, Archaeologies of the Future (2007), the Marxist critic Fredric Jameson argued that the paradox of Utopia lies in the fact that it can never truly be represented. As a literal ‘no place’, it remains positively unimaginable from the damaged perspective of the present. Still, writers have never stopped trying – and as the twentieth century lurched through two world wars, it was utopia’s apparent opposite which came to exert a far stronger imaginative grip. Even after a turn away from optimistic projections in space and time, the distinction between ‘utopia’ and ‘dystopia’ has remained a profoundly ambiguous one; and as many have argued, their literary portrayals often tell us far more about the present than any supposed ‘future’.

This seminar takes these theoretical premises as a starting point for an exploration of various utopias, dystopias, and ‘other places’ in both English and German. We begin with Aldous Huxley’s Brave New World (1932), a satire of consumption and capitalism, which suggests that Western society’s dreams and nightmares are closer to one another than we might think. We then turn to The Drowned World by J. G. Ballard (1962), the story of a post-apocalyptic Earth transformed beyond recognition by global warming. Following this, we will discuss either Iain M. Banks’s The Player of Games (1988) or Jeanette Winterson’s The Stone Gods (2007). While the former takes us on an intergalactic journey to ‘the Culture’, a liberal techno-utopia, the latter is a dystopian meditation on humankind’s tendency to repeat the same fatal mistakes time and again. Andreas Eschbach’s Die Haarteppichknüpfer (1995) has us reflect on the nature of work, and its relation to ‘life’, through the lens of a radically different universe, an entirely ‘other’ place. And finally, Dietmar Dath’s epic political allegory, Die Abschaffung der Arten (2008), takes us forward in time to a world in which our own species is virtually extinct – and the kingdom of animals do battle against alien forms of AI.

Empfohlene Literatur
I. Primärliteratur:

J. G. Ballard, The Drowned World, with an Introduction by Martin Amis (London: Fourth Estate, 2014).

Iain M. Banks, The Player of Games (London: Orbit, 2012).

Dietmar Dath, Die Abschaffung der Arten (Frankfurt a.M.: Suhrkamp, 2008).

Andreas Eschbach, Die Haarteppichknüpfer (Köln: Lübbe, 2012).

Aldous Huxley, Brave New World and Brave New World Revisited, with a Foreword by Christopher Hitchens (New York: Harper Perennial, 2005).
Jeanette Winterson, The Stone Gods (London: Penguin, 2008).

II. Sekundärliteratur:

A list of useful secondary literature, together with a TB4 Semesterapparat, will be made available in the first week of the semester.

Please note that you alone are responsible for knowing and keeping track of information made available to you in printed documents and on the Virtual Campus. Needless to say that your active and regular participation is expected.

Englischsprachige Informationen:
Title:
Utopias, Dystopias, and ‘Other Places’ in Modern and Contemporary English and German Literature

Credits: 6

Institution: Lehrstuhl für Britische Kultur

Hinweis für Web-Redakteure:
Wenn Sie auf Ihren Webseiten einen Link zu dieser Lehrveranstaltung setzen möchten, verwenden Sie bitte einen der folgenden Links:

Link zur eigenständigen Verwendung

Link zur Verwendung in Typo3

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof