UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
Druckansicht

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Veranstaltungskalender

 
 
Vorlesungsverzeichnis >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >>

  PS Remembering and Forgetting in the Twenty-First Century

Dozent/in
Lina Strempel

Angaben
Proseminar
Rein Präsenz
2 SWS, benoteter Schein
Zeit und Ort: Do 14:00 - 16:00, OK8/02.04

Voraussetzungen / Organisatorisches
Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:
BA Anglistik/Amerikanistik:
Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kultur: Seminar Britische Kultur 6 ECTS;
Ergänzungsmodul (ab WS 2014/15; je nach Belegung des Faches 6, 4 oder 3 ECTS)

BA Berufliche Bildung:
Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Seminar 6 ECTS

LA GY:
Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Seminar 5 ECTS

Erasmus and other visiting students:
Seminar (6 ECTS)

Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
active participation
presentation (30 minutes)
term paper in English, 3.000-4.000 words

An- und Abmeldung Lehrveranstaltung / Enrollment:
March 22 until April 16, 2021

via FlexNow "Professur für Anglistische und Amerikanistische Kulturwissenschaft" (Students without access to FlexNow (Erasmus) please send an email to pascal.fischer(at)uni-bamberg.de or carmen.zink(at)uni-bamberg.de.)

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Inhalt
During the so-termed “memory boom” of the late twentieth century the then emerging multidisciplinary field of memory studies was mainly concerned with the representation and remembrance of past events. Archives, museums, and memorials as sites of collective memory, as well as personal, particularly traumatic, memories were the most prevalent areas of interest. In recent years, a shift of emphasis onto new aspects, conceptualisations, and forms of remembering and an increasing focus on the role of memory for our collective and individual futures can be observed within the field. Twenty-first century developments like digitalisation, advances in neuroscience, our aging Western societies, and the various crises of our time have effected fundamental changes in the way remembering and forgetting are practiced and thought about. In particular, forgetting, “the default mode of humans and societies” (A. Assmann), has been reassessed as an essential part of both collective and personal memory. From sociology to neuroscience, research on different forms, processes, and effects of forgetting is conducted with a specific focus on the potential of directed forgetting to help societies as well as individuals overcome conflicts and to promote peace and prosperity in the future.

The first part of this course provides a brief introduction to memory studies. By discussing key theoretical texts, we will identify the main concepts, concerns, and controversies with a particular focus on the most recent developments within the field. In the second part, we will focus on the implications of twenty-first century technological and scientific advancements, as well as other changes and crises of our age on collective and individual practices of remembering and forgetting. As part of these discussions on e.g. the role of the internet as an archive, we will devote much time to the study of representations of remembering and forgetting in examples of contemporary literature, film, art, and popular culture in general. Please purchase or borrow a copy of Kazuo Ishiguro’s The Buried Giant (2015); all other course readings/ materials will be provided to you on the VC.

Englischsprachige Informationen:
Title:
Remembering and Forgetting in the Twenty-First Century

Credits: 6

Institution: Professur für Anglistische und Amerikanistische Kulturwissenschaft

Hinweis für Web-Redakteure:
Wenn Sie auf Ihren Webseiten einen Link zu dieser Lehrveranstaltung setzen möchten, verwenden Sie bitte einen der folgenden Links:

Link zur eigenständigen Verwendung

Link zur Verwendung in Typo3

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof