UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 Lehr-
veranstaltungen
   Personen/
Einrichtungen
   Räume   Telefon &
E-Mail
 
 
 Darstellung
 
Druckansicht

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Vorlesungsverzeichnis

 
 
Veranstaltungskalender

 
 
Einrichtungen >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >> Institut für Germanistik >> Professur für Germanistische Sprachwissenschaft mit dem Schwerpunkt Grammatik >>

  S/Ü: Sin, Insanity, and Violence: The Dark Romanticism of Poe, Hawthorne, and Melville

Dozent/in
Dr. Georgiana Banita

Angaben
Seminar/Proseminar/Übung
2 SWS
Studium Generale, angeboten für European Joint Master's Degree in English and American Studies
Zeit und Ort: Mi 18:00 - 20:00, MG1/02.05

Voraussetzungen / Organisatorisches
Anmeldung/Abmeldung vom 22. September, 10:00 Uhr bis 24. Oktober 2014, 23:59 Uhr in FlexNow über den Lehrstuhl Literatur und Medien!

Modulzugehörigkeiten für Studierende des MA Literatur und Medien:

Vergleichende Literatur- und Medienwissenschaft: Seminar (Referat + Hausarbeit, 8 ECTS)
Literatur, Medien- und Kulturtheorie: Seminar (Referat + Hausarbeit, 8 ECTS)
Erweiterung Literatur, Medien- und Kulturtheorie: Seminar (Referat + Hausarbeit, 8 ECTS)
Profilmodul: Seminar (Referat + mündliche Prüfung, 6 ECTS)
Profilmodul: Übung (Referat, 4 ECTS)

Modulzugehörigkeiten für Studierende der Anglistik:

BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft oder Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literatur- bzw. Kulturwissenschaft
BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
LA neu GYM Wahlpflichtmodul (Kombination mit Russisch): Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Amerikanische Kultur (5 ECTS) Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Landeskunde/Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft
LA neu GY: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft oder Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literatur- bzw. Kulturwissenschaft
MA Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Literatur oder Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
MA Anglistik/Amerikanistik: Master-Vertiefungsmodul I oder II Literaturwissenschaft oder Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
MA Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul I oder II: Seminar (8 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Erweiterungsmodul I oder II: Seminar (8 ECTS)
LA alt (alle), Diplom, Magister: Hauptseminar Literaturwissenschaft oder Kulturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
Joint Degree: Mastermodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft oder Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
Joint Degree: Vertiefungsmodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft oder Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
Joint Degree: Profilmodul I oder II Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft oder Literaturwisssenschaft: Seminar (8 ECTS)

Voraussetzungen für Schein- bzw. Punktevergabe für Anglistikstudierende:

8 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme; Präsentation; Hausarbeit in englischer Sprache nach Maßgabe des Style Sheet (BA: 3.500-4.500 Wörter; Magister, Lehramt, Master: 4.500-6.000 Wörter)
6 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme, Präsentation mit schriftlicher Ausarbeitung (1.000-1.500 Wörter)
5 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme, Präsentation mit schriftlicher Ausarbeitung (3.000-4.000 Wörter)

Inhalt
The major American fiction of the mid-nineteenth century has little to say about the everyday experiences of ordinary Americans. While the lofty Transcendentalism of Emerson, Thoreau, and Whitman focused on the potential for greatness of every individual, another, more subversive subset of American Romanticism doubted these qualities and mined instead the murky depths of the human psyche. The leading “Dark Romantics,” Poe, Hawthorne, and Melville, subscribed to a sinister aesthetic—what Melville called “the power of blackness”—that continues to resonate in US culture to this day. Relinquishing all faith in human nature, they created characters that illustrate the propensity of humanity for evil, hubris, unbridled passion, and unrestrained violence. Adultery, incest, and murder uncover a world marked by moral conflicts, ambiguities, and a profound pessimism about the human capacity for redemption. In this scenario nature turns malevolent; dwellings are decrepit and haunted; relationships transgress social norms in ways that inevitably lead to gruesome perdition. People succumb to delusions that mock the Emersonian ideal of self-reform.

We will study this fascinating body of literature first by reading the most ghoulish, guilt-ridden stories of Edgar Allan Poe; two of Hawthorne’s short stories, “The Minister’s Black Veil” and “Young Goodman Brown,” along with his novel The Scarlet Letter (1850), all of which explore Puritan notions of sin and natural depravity; then Melville’s shorter works “Bartleby the Scrivener” and “Benito Cereno,” where dark romantic themes attach to specific social and historical settings (Wall Street and a slave rebellion on a merchant ship).

The core of the seminar is Melville’s sublime rebuttal of Transcentalist myth in his controversial and aptly titled novel Pierre: or, The Ambiguities (1852). We will read the novel alongside Pola X, its 1999 screen adaptation by French director Leos Carax. Pola X transplants Melville’s story of incest and mysticism into a contemporary setting that uses the aesthetics of Dark Romanticism to stress class tensions, the harsh realities of immigration, and the collapse of social empathy. With its young stars already tragically dead, everything about this film embodies the pessimism of Melville’s novel. And like Pierre, Pola X was (inexplicably) a critical failure.

In other quarters, however, revisiting the unholy anxieties of Dark Romanticism has captivated audiences and critics alike. We conclude by identifying the hypnotic styles and eerie moods of dark romantic fiction in American cinema and television, from David Fincher’s 1995 thriller Se7en, Tim Burton’s Sleepy Hollow and Stanley Kubrick’s Eyes Wide Shut, both released, like Pola X, in 1999, to the occult “Black Lodge” in David Lynch’s Twin Peaks and the nihilistic musings of Rust Cohle on the insubstantiality of human experience as “sentient meat” in HBO’s Southern gothic drama True Detective.

Readings

Poe, “The Fall of the House of Usher,” “The Tell-Tale Heart,” “The Black Cat,” “The Murders in the Rue Morgue”

Hawthorne, “The Minister’s Black Veil,” “Young Goodman Brown,” The Scarlet Letter

Melville, “Bartleby the Scrivener,” “Benito Cereno,” Pierre: or, The Ambiguities

Englischsprachige Informationen:
Credits: 8

Institution: Lehrstuhl für Literatur und Medien

Hinweis für Web-Redakteure:
Wenn Sie auf Ihren Webseiten einen Link zu dieser Lehrveranstaltung setzen möchten, verwenden Sie bitte einen der folgenden Links:

Link zur eigenständigen Verwendung

Link zur Verwendung in Typo3

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof