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  How language changes, with special reference to syntax

Dozent/in
Prof. Dr. Geoffrey Haig

Angaben
Seminar
Rein Präsenz
2 SWS, benoteter Schein
Studium Generale, Erweiterungsbereich, Seminar für das für das (Erweiterte) Aufbaumodul 2 "Sprachliche Strukturen" und das Vertiefungsmodul im BA-Nebenfach "Allgemeine Sprachwissenschaft". Seminar für das Mastermodul 2 "Sprachvariation und Sprachwandel" (8 ECTS) im MA "General Linguistics" sowie das Mastermodul PLing 2 "Focus on theory in language variety and change" (5 ECTS) im Elite MA "Cultural Studies of the Middle East"
Zeit und Ort: Mo 8:30 - 10:00, Raum n.V.

Voraussetzungen / Organisatorisches
Bitte schreiben Sie sich für diesen Kurs zeitnah in FlexNow ein und melden Sie sich unbedingt im VC an. Falls Sie Probleme haben wenden Sie sich bitte an admin.aspra@uni-bamberg.de.

We ask that you please to enrol into this course on FlexNow and and on the VC. Note that if you have problems you are kindly asked to contact admin.aspra@uni-bamberg.de.


  • The lecture will be in English.
  • FlexNow-Anmeldung ab dem 01.04.

The course is held via Zoom until further notice. Course history on the VC. The invitation to the first lecture will be sent via the VC once you have enrolled on the VC.

First readings and assignments are available on the VC from 12.04.. Please follow the instructions on the documents.

ECTS-Informationen
  • im Aufbaumodul 2 (6 ECTS) gilt eine benotete schriftliche Hausarbeit (mind. 10 Seiten) als Leistungsnachweis
  • im Erweiterten Aufbaumodul 2 (8 ECTS) gilt eine benotete schriftliche Hausarbeit (mind. 14 Seiten) als Leistungsnachweis
  • im Vertiefungsmodul (8 ECTS) gilt eine benotete schriftliche Hausarbeit (mind. 14 Seiten) als Leistungsnachweis
  • im Mastermodulen 2 gilt ebenfalls eine benotete schriftliche Hausarbeit (Umfang nach Absprache) bzw. Portfolio als Leistungsnachweis.
  • im Mastermodul PLing 2 (5 ECTS) gilt eine benotete schriftliche Hausarbeit (mind. 10 Seiten) bzw. Portfolio als Leistungsnachweis

Inhalt
In the English language spoken before around 1500, it was common to negate a simple clause using the particle not, and placing it after the verb, as in: go not! For today s English speakers, however, this would sound very odd, because today, the same meaning is expressed using a negated form of do, as in: don t go! This is a simple example of syntactic change, but it raises many questions: Why should the speakers of English replace their VERB+not structure with don't+VERB? Did they do so suddenly, or gradually? What steps would have been involved? Can we relate this change to similar changes in other languages? The branch of linguistics that investigates syntactic change is diachronic, or historical, syntax. Diachronic syntax examines the ways in which the syntax of languages change over time, and develops models to account for them. In this course, we will review different kinds of syntactic change and some of the models that have been put forward to account for them, with a special emphasis on grammaticalization. We also discuss the issue of gradual versus abrupt change, and look at recent advances in corpus linguistics as a source of evidence in diachronic syntax.

Englischsprachige Informationen:
Title:
How language changes, with special reference to syntax

Credits: 8

Zusätzliche Informationen
Erwartete Teilnehmerzahl: 10

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