UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 Lehr-
veranstaltungen
   Personen/
Einrichtungen
   Räume   Telefon &
E-Mail
 
 
 Darstellung
 
Druckansicht

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Vorlesungsverzeichnis

 
 
Veranstaltungskalender

 
 
Einrichtungen >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >>

  Language Documentation

Dozent/in
Laurentia Schreiber

Angaben
Seminar
Präsenz + Online-Anteile
2 SWS, benoteter Schein
Studium Generale, Erweiterungsbereich, Seminar für das Mastermodul 3 "Sprachliche Diversität" im MA "General Linguistics" und das Mastermodul PLing 3 "Language Documentation and Analysis" im Elite MA "Cultural Studies of the Middle East" sowie das Vertiefungsmodul im BA-NF "Allgemeine Sprachwissenschaft"
Zeit und Ort: Di 12:15 - 13:45, SP17/02.19; Einzeltermin am 11.12.2020 9:00 - 17:00

Voraussetzungen / Organisatorisches
Bitte schreiben Sie sich für diesen Kurs zu Beginn des Semesters im Virtuellen Campus (VC) ein, damit vor dem Hintergrund der Online-Lehre die Kontaktaufnahme durch die Dozentin / den Dozenten möglich ist. Falls Sie sich nicht einschreiben können, wenden Sie sich bitte an admin.aspra@uni-bamberg.de.

We ask that you please enrol into this courses on Virtueller Campus (VC) so that course instructors can get in touch with you ahead of course commencement to organise teaching in online format. Note that if you cannot enrol in Virtueller Campus you are kindly asked to contact admin.aspra@uni-bamberg.de.

  • The lecture will be in English.
  • FlexNow-Anmeldung ab dem 01.10.

Inhalt
Course content
This course focuses on one practical option linguists have to provide an answer to language endangerment and the global loss of linguistic diversity (Krauss 1992, i.a.): language documentation, including linguistic fieldwork and grammar writing. In this course, we will learn how to plan and conduct a language documentation project while at the same time discussing methodological, practical, theoretical and ethical issues.

Learning objectives
Upon completion of this course, students will:
i. be able to plan a language documentation project
ii. be prepared to conduct basic linguistic field work
iii. be able to carry out initial stages of the grammar writing process
iv. be able to critically consider theoretical, methodological and ethical aspects in language documentation and maintenance

Some guiding questions:
-Which languages to document?
-For which purpose to document a language? What can be done?
-How to document a language? Which measures can be undertaken?
-Do we have the right to document a language? Whom does a language belong to?

During the course, students will work on their individual small language documentation project, which will be finally submitted as portfolio exam. It is advantageous if participants have a rough idea of a language they want to document when coming to the course.

Course format
The course will be taught in a hybrid format with in-person meetings, individual learning phases, online meetings at MS Teams and a one-day in-person workshop on Fri, 11 Dec 2020 (provided the pandemic situation allows for physical meetings).

Empfohlene Literatur
Himmelmann, N. 2006. Language documentation: What is it and what is it good for? In: Gippert, J., N. Himmelmann & U. Mosel, Essentials of Language Documentation. Berlin, New York: Mouton De Gruyter. 1-30.
Himmelmann, N. 1998. Documentary and descriptive linguistics. Linguistics 36. 161-195.

Ameka, F., A. Dench & N. Evans. 2006. Catching Language. The standing challenge of grammar writing. Berlin, New York: Mouton De Gruyter.
Bowern, C. 2008. Linguistic fieldwork: A Practical Guide. Houndmills, New York: Palgrave MacMillan.
Gippert, J., N. Himmelmann & U. Mosel. 2006. Essentials of Language Documentation. Berlin, New York: Mouton De Gruyter.
Haig, G., N. Nau, S. Schnell & C. Wegener. 2011. Documenting Endangered Languages. Achievements and perspectives. Berlin, New York: Mouton De Gruyter.
Meakins, F., J. Green & M Turpin. 2018. Understanding linguistic fieldwork. Routledge.
Nakayama, T. & K. Rice. 2014. The Art and Practise of Grammar Writing. University of Hawai‘i Press.
Vaux, B. & J. Cooper. 2003. Introduction to linguistic field methods. Munich: Lincom.

Englischsprachige Informationen:
Credits: 8

Zusätzliche Informationen
Erwartete Teilnehmerzahl: 15

Institution: Lehrstuhl für Allgemeine Sprachwissenschaft

Hinweis für Web-Redakteure:
Wenn Sie auf Ihren Webseiten einen Link zu dieser Lehrveranstaltung setzen möchten, verwenden Sie bitte einen der folgenden Links:

Link zur eigenständigen Verwendung

Link zur Verwendung in Typo3

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof