UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
Druckansicht

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Veranstaltungskalender

 
 
Vorlesungsverzeichnis >> Fakultät Sozial- und Wirtschaftswissenschaften >>

  PWB-VP-S: "Wahlkampf in Deutschland. Aktuelle Entwicklungen und Perspektiven" (Mo, 14-16)

Dozent/in
Dmytro Lutsenko, M.A.

Angaben
Seminar
Rein Online
2 SWS
Zeit: Mo 14:00 - 16:00

Voraussetzungen / Organisatorisches
Zulassungsvoraussetzungen/prerequisites: none
The seminar will be taught online and in English, although students are allowed to make their presentations and write their term papers in German. Some of the readings will be in German as well. Therefore, the knowledge of both English and German is required.

Beginn/start date: Mo 18. Oktober 2021

Anmeldung/registration in FlexNow!: 30. September 2021 bis 14. Oktober 2021
Abmeldung/deregistration in FlexNow!: 30. September 2021 bis 29. Oktober 2021

Erwerb eines Leistungsnachweises/assessment: Portfolio; the final grade consists of the presentation (25%) and a term paper (75%).

ECTS: 6

Sprechstunde nach Vereinbarung/consultation hours on demand : dmytro.lutsenko(at)uni-bamberg.de

Inhalt
The course deals with the analysis of modern political campaigns in Germany and worldwide. Throughout the semester a range of topics will be covered, including both theoretical and practical side, as well as traditional and modern ways of campaigning. The seminar consists of three modules. The first one presents students with the legal framework of campaigning in Germany and discusses the history of political campaigns. Afterwards, in the second module the practical side is covered, including such topics as political advertising (especially negative campaigning), electoral slogans, issue ownership, scandals and creative tricks that professionals applied. This will be followed by a close focus on the digitalization and the future of political campaigns. Quite a big emphasis is laid on successful examples of campaigns, such as Barack Obama’s 2008 and 2012 campaigns, the Emanuel Macron’s presidential campaign, Donald Trump’s 2016 campaign, etc.

Empfohlene Literatur
Lees-Marshment, Jennifer (ed.) 2012: Routledge Handbook of Political Marketing. Abingdon, Oxon, New York: Routledge.

Hammond, Scott J., Roberts, Robert North and Sulfaro, Valerie A. 2016: Campaigning for president in America. Santa Barbara, Colorado: Greenwood.

Voler, Hetterich 2000: Von Adenauer zu Schröder – der Kampf um Stimmen : eine Längsschnittanalyse der Wahlkampagnen von CDU und SPD bei den Bundestagswahlen 1948 bis 1998. Opladen: Leske + Budrich.

Englischsprachige Informationen:
Title:
PWB-VP-S: "Wahlkampf in Deutschland. Aktuelle Entwicklungen und Perspektiven"

Credits: 6

Zusätzliche Informationen
Erwartete Teilnehmerzahl: 20

Institution: Lehrstuhl für Vergleichende Politikwissenschaft

Hinweis für Web-Redakteure:
Wenn Sie auf Ihren Webseiten einen Link zu dieser Lehrveranstaltung setzen möchten, verwenden Sie bitte einen der folgenden Links:

Link zur eigenständigen Verwendung

Link zur Verwendung in Typo3

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof