UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 Lehr-
veranstaltungen
   Personen/
Einrichtungen
   Räume   Telefon &
E-Mail
 
 
 Darstellung
 
Druckansicht

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Vorlesungsverzeichnis

 
 
Veranstaltungskalender

 
 
Einrichtungen >> Fakultät Sozial- und Wirtschaftswissenschaften >> Institut für Soziologie >> Lehrstuhl für Soziologie, insbes. Familie und Arbeit >>

  Bildung und Arbeit im Lebensverlauf: Gender inequality over the life course

Dozent/in
Prof. Dr. Katja Möhring

Angaben
Hauptseminar
Rein Präsenz
2 SWS
Gender und Diversität, Unterrichtssprache Englisch
Zeit und Ort: Mo 12:00 - 14:00, FMA/01.19

Voraussetzungen / Organisatorisches
Prerequisite knowledge or courses: Completed BA degree
Semester recommendation: Any Master semester

Please register via Flexnow for the seminar until April 11, 2024. You will then be added to the Virtual Campus course where you will find further information.

Inhalt
Even in developed welfare states, gender inequality is persistent in many areas of life. This becomes visible in gendered occupation and field of study choices, the gender pay gap, gender differences in working hours and the takeover of unpaid care work, and, finally, the gender pension gap and differences in later life activities. A life course perspective is suitable to study the extent, causes, and consequences of these gender inequalities as it systematically integrates institutional/cultural, individual, and family level explanatory factors and provides a framework to understand processes of cumulative (dis)advantage and how these relate to normative expectations on “standard” male/female life courses. The seminar will start with sessions to understand the life course perspective, the concept of defamilization, and relevant approaches in feminist welfare state research. Then the focus will be on empirical, mostly quantitative studies representing current research in the field. Topics will be arranged following the life course phases covering educational and school-to-work transitions, employment and care, and retirement and old age. Intersectional perspectives will be integrated where suitable. In the last sessions of the seminar, participants will get an introduction on how to write a research project application and will have the opportunity to present their own research idea as preparation for the term paper.

Englischsprachige Informationen:
Title:
Education and work over the life course: gender inequality over the life course

Zusätzliche Informationen
Erwartete Teilnehmerzahl: 15

Hinweis für Web-Redakteure:
Wenn Sie auf Ihren Webseiten einen Link zu dieser Lehrveranstaltung setzen möchten, verwenden Sie bitte einen der folgenden Links:

Link zur eigenständigen Verwendung

Link zur Verwendung in Typo3

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof