UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
kompakt

kurz

Druckansicht

 
 
Stundenplan

 
 
 Extras
 
alle markieren

alle Markierungen löschen

Ausgabe als XML

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Lehrveranstaltungen einzelner Einrichtungen

 
 
Vorlesungsverzeichnis >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >> Institut für Anglistik und Amerikanistik >> Britische und Amerikanische Kultur >>

Seminare im Vertiefungsmodul (inklusive MA-Module)

 

Medievalism in Film

Dozent/in:
Richard Utz
Angaben:
Hauptseminar, 2 SWS, ECTS: 8, Studium Generale, Zentrum für Mittelalterstudien, Erweiterungsbereich
Termine:
Einzeltermin am 9.6.2017, 13:00 - 17:00, U9/01.11
Einzeltermin am 10.6.2017, 10:00 - 14:00, U9/01.11
Einzeltermin am 16.6.2017, 13:00 - 17:00, U9/01.11
Einzeltermin am 23.6.2017, 16:00 - 20:00, U5/01.22
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Module Allocation:
BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS) and Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft Seminar (8 ECTS)

BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS

LA GY: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS) and Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)

MA English and American Studies:
Master Module English and American Literature: Seminar (8 ECTS) Profile Module English and American Literature I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS) Consolidation Module English and American Literature I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Master Module British and American Culture: Seminar (8 ECTS) Profile Module British and American CultureI-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS) Consolidation Module British and American CultureI-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)

Erweiterungsbereich English and American Studies:
Master Module or Profile Module I or III English and American Literature: Seminar (8 ECTS)
Master Module or Profile Module I or III British and American Culture: Seminar (8 ECTS)

Erasmus and other visiting students:
Seminar (6 or 8 ECTS)

2. (De)Registriation via FlexNow: 01.03.2017 (10:00) - 01.07.2017 (23:59)
Inhalt:
Medievalism, the ongoing reinvention of the Middle Ages in postmedieval times, has become a major area of scholarship over the last three decades. At the heart of this scholarship has been the investigation of the vast number of cinematic representations of medieval culture from the 1922 silent Robin Hood through the soon-to-be-released King Arthur: Legend of the Sword (2017). From the vast harvest of medieval-themed movies (Kevin J. Harty counted as many as 900 in his 2006 The Reel Middle Ages) we will select, view, and discuss some classics as well as some lesser known examples to explore how 20th- and 21st-century screen writers, directors, studios, and actors have represented the medieval past. To inhabit our topic swiftly, we will familiarize ourselves with the critical terminology and methodologies of medievalism studies by reading Medievalism: Key Critical Terms, ed. Elizabeth Emery and Richard Utz (Cambridge: Boydell & Brewer, 2017 [paperback]). Students will have an opportunity to review some recent medievalist movies and produce research papers that, if of high quality, may be considered by external reviewers for publication in Medievally Speaking (http://medievallyspeaking.blogspot.com) and other outlets published under the auspices of the International Society for the Study of Medievalism.
Empfohlene Literatur:
Emery, Elizabeth and Richard Utz, eds. Medievalism: Key Critical Terms. Cambridge: Boydell & Brewer, 2017. Paperback.

Movies
The Adventures of Robin Hood (1938)
Ivanhoe (1952)
Excalibur (1981)
The Name of the Rose (1986)
Timeline (2003)
King Arthur: Legend of the Sword (2017)

 

Editorische Werkstatt

Dozent/in:
Christa Jansohn
Angaben:
Seminar, 2 SWS, ECTS: 8, Teilnehmerbegrenzung 15 Studierende; An-/Abmeldung über FlexNow: 06.02.2017 (08:00 Uhr) bis 28.04.2017 (23:59 Uhr); An-/Abmeldung zur Prüfung über FlexNow: 19.06.2017 (10:00 Uhr) bis 14.07.2017 (23:59 Uhr).
Termine:
jede 2. Woche Mo, 14:15 - 15:45, U2/01.33
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Modulzugehörigkeit und Zugangsvoraussetzungen/Module applicability and conditions of participation
B.A. Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
Master Module British and American Culture (8 ECTS)
Profile Module British and American Culture I (8 ECTS)
Profile Module British and American Culture II (8 ECTS)
Profile Module British and American Culture III (8 ECTS)
Profile Module British and American Culture IV (6 ECTS)
Profile Module British and American Culture V (5 ECTS)
Profile Module British and American Culture VI (4 ECTS) Referat statt Hausarbeit
Consolidation Module British and American Culture I (8 ECTS) mündliche Prüfung 30 Min.
Consolidation Module British and American Culture II (6 ECTS) mündliche Prüfung 20 Min.
Consolidation Module British and American Culture III (5 ECTS) mündliche Prüfung 20 Min
Consolidation Module British and American Culture IV (4 ECTS) Referat 30 Min

Lehrformen/Teaching Formats
Seminar in English

Voraussetzungen für Schein- bzw. Punktevergabe/Prerequisites for obtaining credit points
Term-paper according to the style-sheet, regular attendance, active participation

Für die Einbringung in einem Master-Studiengang konsultieren Sie hinsichtlich der Prüfungsform (Seminararbeit, mündliche Prüfung oder Referat) bitte das Modulhandbuch und informieren Sie Ihren Dozenten rechtzeitig.

If you wish this seminar to be part of a Master-course, please consult the Module handbook for the sort of examination appropriate to you (term paper, oral examination, presentation), and inform your teacher of this in good time.

Further information on the term paper can be obtained from this address: http://www.uni-bamberg.de/britcult/leistungen/studium/.
Inhalt:
In diversen Blockseminaren (inklusive Exkursionen) wird das komplexe Thema des Edierens und Kommentierens im Mittelpunkt stehen, wobei Beispiele sowohl zu englischen Autoren als auch deren Übersetzer (z. B. Georg Goyert) im Mittelpunkt stehen. Studierende können sich diese Veranstaltung als Aufbaumodul oder Vertiefungsmodul (ggf. andere Module) anrechnen lassen. Die Länge der Hausarbeiten und das allgemeine Workload richten sich nach der angestrebten Modulprüfung. Die Exkursion wird aus Studienzuschüssen mitfinanziert. Teilnahme nur auf persönliche Einladung!

 

Shakespeare's Rivals: English Theatre and Society, c.1550-1650

Dozentinnen/Dozenten:
George Oppitz-Trotman, Christa Jansohn
Angaben:
Seminar, 2 SWS, ECTS: 8, Teilnehmerbegrenzung 15 Studierende; An-/Abmeldung über FlexNow: 06.02.2017 (08:00 Uhr) bis 28.04.2017 (23:59 Uhr); An-/Abmeldung zur Prüfung über FlexNow: 19.06.2017 (10:00 Uhr) bis 14.07.2017 (23:59 Uhr)
Termine:
Di, 16:15 - 17:45, U5/02.22
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Modulzugehörigkeit und Zugangsvoraussetzungen/Module applicability and conditions of participation
B.A. Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
Master Module British and American Culture (8 ECTS)
Profile Module British and American Culture I (8 ECTS)
Profile Module British and American Culture II (8 ECTS)
Profile Module British and American Culture III (8 ECTS)
Profile Module British and American Culture IV (6 ECTS)
Profile Module British and American Culture V (5 ECTS)
Profile Module British and American Culture VI (4 ECTS) Referat statt Hausarbeit
Consolidation Module British and American Culture I (8 ECTS) mündliche Prüfung 30 Min.
Consolidation Module British and American Culture II (6 ECTS) mündliche Prüfung 20 Min.
Consolidation Module British and American Culture III (5 ECTS) mündliche Prüfung 20 Min
Consolidation Module British and American Culture IV (4 ECTS) Referat 30 Min

Lehrformen/Teaching Formats
Seminar in English

Voraussetzungen für Schein- bzw. Punktevergabe/Prerequisites for obtaining credit points
Term-paper according to the style-sheet, regular attendance, active participation

Für die Einbringung in einem Master-Studiengang konsultieren Sie hinsichtlich der Prüfungsform (Seminararbeit, mündliche Prüfung oder Referat) bitte das Modulhandbuch und informieren Sie Ihren Dozenten rechtzeitig.

If you wish this seminar to be part of a Master-course, please consult the Module handbook for the sort of examination appropriate to you (term paper, oral examination, presentation), and inform your teacher of this in good time.

Further information on the term paper can be obtained from this address: http://www.uni-bamberg.de/britcult/leistungen/studium/.
Inhalt:
Inhalte/Contents

William Shakespeare did not write his plays in isolation. He was one of several extraordinarily talented and innovative playwrights working in the 1590s, 1600s, and 1610s. Their plays drew on older traditions, and would in turn give rise to drama in the decades to come that is also accomplished on its own terms. Indeed, although Shakespeare’s artistic merits did not go unnoticed at the time, other writers had a comparable reputation in his lifetime, and many of their works have entered alongside Shakespeare’s into the canons of English dramatic literature. In the eighteenth century, acclaim for Shakespeare reached such heights that his works became the gold standard of literary judgment: since then, study of his rivals has struggled to free itself from comparisons with Shakespeare. Some of these writers – including Christopher Marlowe, Ben Jonson, and Thomas Middleton - are important enough in their own right to have survived the comparison almost entirely; while others – such as Thomas Kyd, John Fletcher, John Webster, John Ford, to name just a few of the most well-known – produced plays that made unique and enduring contributions to English literature. ‘Shakespeare’s Rivals’ will take students on a brief tour of non-Shakespearean drama, taking a snapshot of dramatic art in England during the most extraordinary century in its history. We will discover how plays shed light on the culture, history and society of that time; and probe the problem of literary value and endurance.

The plays on which we will concentrate, and the editions from which we will work, are listed below. Please note that this list is provisional - it may change over the course of the semester, or prior to it.

Christopher Marlowe, Dr. Faustus: the A- and B- texts (1604, 1616), edited by David Bevington and Eric Rasmussen (Manchester, 1993 & 2016)

Ben Jonson, Volpone (c.1606)

John Webster, The Duchess of Malfi (c.1612)

Thomas Middleton and William Rowley, The Changeling (c.1622)
Empfohlene Literatur:
Zu erwerbende Bücher/Books to buy

Please buy the edition of Doctor Faustus (see above); and also buy Frank Kermode, ed., The Duchess of Malfi: Seven Masterpieces of Jacobean Drama (New York, 2005), which contains the other three texts. Both of these books are inexpensive.

 

Supplementary Session (Einzeltermin): Dr George Oppitz-Trotman

Dozent/in:
George Oppitz-Trotman
Angaben:
Vorlesung, 5 SWS
Termine:
Einzeltermin am 7.7.2017, 12:00 - 17:00, U11/00.24

 

Supplementary Session 2 (Einzeltermin 2): Dr George Oppitz-Trotman

Dozent/in:
George Oppitz-Trotman
Angaben:
Seminar
Termine:
Einzeltermin am 31.7.2017, 13:00 - 17:00, U5/02.18

 

The American Civil War – History, Literature, Film (Cultural Studies)

Dozentinnen/Dozenten:
Christine Gerhardt, Sabine Freitag
Angaben:
Hauptseminar, 3 SWS, ECTS: 8, Studium Generale
Termine:
Blockveranstaltung 13.8.2017-20.8.2017 Mo-Fr, Sa, So
at Chalet Giersch in Manigod, France
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

B.A. Anglistik/Amerikanistik
  • Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft

B.A. Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09):
  • freie Erweiterung: Seminar (6 ECTS)

LA (neu) GYM:
  • Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft (Seminar, 8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft

M.A. Anglistik/Amerikanistik:
  • Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante I): Seminar (8 ECTS)
  • Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante II): Seminar (6 ECTS)
  • Profilmodul Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
  • Erweiterungsmodul: Seminar (8 ECTS)

M.A. English and American Studies / Joint Degree:
  • Compulsory Subjects and Restricted Electives: Mastermodul Cultural Studies
  • Restricted Electives: Profilmodul Cultural Studies
  • Consolidation Module Cultural Studies I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)

M.A. Literatur und Medien:
  • Film- und Bildwissenschaft: Seminar (Referat + Hausarbeit, 8 ECTS)
  • Erweiterung Film- und Bildwissenschaft: Seminar (Referat + Hausarbeit, 8 ECTS)

Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer M.A.:
  • Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 1 oder 2: Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante I): Seminar (8 ECTS)
  • Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 2: Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante II): Seminar (6 ECTS)

LA (alt) alle, Diplom, Magister:
  • Hauptseminar Kulturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung


2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation
  • term-paper according to the style-sheet


3. An- und Abmeldung / Enrollment:

Anmeldungen für das Seminar können NUR noch per Email an eine der beiden Dozentinnen erfolgen. Bitte melden Sie sich bis 23.4.2017 per E-Mail bei Prof. Gerhardt oder Prof. Freitag an.
Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
Course description:

This block seminar offers a unique chance to study one of the most formative events in American history and its lasting effects on American culture from an interdisciplinary perspective (American Studies/History). It allows participants to immerse themselves in discussions of historical documents, literary texts, and films, all in the special atmosphere of a study retreat in the French Alps. Our reading materials will include:
1) historical documents and articles about:
  • slavery and abolitionism
  • the founding of the Republican Party
  • President Lincoln’s Election
  • the Kansas Nebraska Act and Missouri Compromise
  • the Southern secession

2) literary texts:
  • Frederick Douglass, "The Heroic Slave" (1852)
  • Harriet Jacobs, Incidents in the Life of a Slave Girl (excerpts) (1861)
  • Walt Whitman, from Leaves of Grass (1855/92), Drum Taps (1865), and Specimen Days (1882)
  • Emily Dickinson, Civil War poems (1860s)
  • Louisa May Alcott, from Hospital Sketches (1863)
  • Stephen Crane, The Red Badge of Courage (1895)

After intensive, 4-5 hour seminar sessions on five mornings, students will have free afternoons to read and prepare their presentations (and, if you're done, explore the scenic area). In the evenings we will screen several classic and some of the most recent Civil War films, including Gone With the Wind (1939) Glory (1989), Ride with the Devil (1999), Lincoln (2012).
The seminar is open to mid-level to advanced students of English and American Studies (BA/MA, Lehramt; Vertiefungsmodul) and History. The seminar will be taught in English and German, so both languages are required.

The first information meeting already took place. Additional students can sign up for this seminar ONLY by sending an email to Prof. Gerhardt or Prof. Freitag (before April 23).

Informationen für Geschichtsstudierende:

Das Blockseminar von Prof. Dr. Sabine Freitag und Prof. Dr. Christine Gerhardt beschäftigt sich thematisch mit einer der zentralen „Gelenkstellen“ in der amerikanischen Geschichte und beleuchtet in u.a. kulturgeschichtlicher Perspektive Effekte und Tendenzen jener Zeit. Quellenkundlich stehen v.a. historische, literarische und filmische Dokumente und Verarbeitungen im Fokus.

Das Seminar basiert auf deutsch- und englischsprachigen Quellen.

Tagungsort des interdisziplinären Blockseminars ist das Chalet Giersch in Manigod (Frankreich).

Alle weiteren Informationen werden zeitnah bekannt gegeben.

Die Vorbesprechung für das Hauptseminar hat bereits stattgefunden. Anmeldungen für das Seminar können NUR noch per Email an eine der beiden Dozentinnen erfolgen. Bitte melden Sie sich bis 23.4.2017 per E-Mail bei Prof. Gerhardt oder Prof. Freitag an.

(!) Zusatzinformationen für Studierende der Geschichte (!): Das Blockseminar kann ausschließlich (!) als „Hauptseminar Neueste Geschichte“ (7 ECTS) angerechnet werden!

 

HS Darwinism in British and American Culture

Dozent/in:
Pascal Fischer
Angaben:
Hauptseminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 8
Termine:
Mi, 10:00 - 12:00, U5/02.17
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:
B.A. Anglistik/Amerikanistik:
Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft

B.A. Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09):
freie Erweiterung: Seminar (6 ECTS)

LA (neu) GYM:
Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft (Seminar, 8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft

M.A. English and American Studies:
Master Module English and American Culture: Seminar (8 ECTS)
Profile Module English and American Culture I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Consolidation Module English and American Culture I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)

Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer M.A.: Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 1 oder 2: Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante I): Seminar (8 ECTS)
Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 2: Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante II): Seminar (6 ECTS)

M.A. Literatur und Medien: Literatur-, Medien- und Kulturtheorie, Erweiterung Literatur-, Medien- und Kulturtheorie

LA (alt) alle, Diplom, Magister:
Hauptseminar Kulturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung

Joint Degree:
Compulsory Subjects and Restricted Electives: Mastermodul Cultural Studies
Restricted Electives: Profilmodul Cultural Studies

Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation
  • term-paper according to the style-sheet

An- und Abmeldung Lehrveranstaltung / Enrollment:
April 10 until April 28, 2017

via FlexNow "Professur für Anglistische und Amerikanistische Kulturwissenschaft" (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to pascal.fischer(at)uni-bamberg.de or carmen.zink(at)uni-bamberg.de.)

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
The word Darwinism is often used to refer to concepts and trends in science, philosophy, society and culture that go beyond the more narrowly subscribed object of Charles Darwin’s theory of evolution by natural selection. This seminar indeed pursues a wide approach and looks at several ramifications of evolutionary theory in the nineteenth and twentieth centuries. After studying William Paley’s arguments for the creation of the world in his Natural Theology (1802), we will throw glances at a few early proponents of the “transmutation of species”, particularly Erasmus Darwin, Jean-Baptiste de Lamarck and Robert Chambers and also consider the impact of Charles Lyell’s Principles of Geology (1830-1833). In order to fully appreciate the development of Charles Darwin’s ideas, we will read excerpts of his most important publications, i.e. The Voyage of the Beagle (1839), The Origin of Species (1859) and The Descent of Man (1871). A major emphasis will be on the controversies these publications triggered – like the clashes between Thomas Huxley and Bishop Samuel Wilberforce at Oxford or the debates between Asa Gray and Louis Agassiz at Harvard. In a further step we will ask how evolutionary ideas were appropriated by other branches of knowledge and how they were treated in literary texts, e.g. by Robert Louis Stevenson and Joseph Conrad. The term social Darwinism, popularized by the American historian Richard Hofstadter, is generally used to refer to branches of laissez-faire capitalism, specific notions of racial superiority and the support for eugenics. Texts by Francis Galton and Karl Pearson from the late nineteenth and early twentieth centuries illustrate some of these aberrations. In the later part of the semester, we will learn more about the controversies regarding the teaching of evolution or creationism in schools, particularly in the US. At the end of the semester, we will critically discuss the almost hagiographic reverence Darwin enjoys in certain part of the scientific community in Britain and the US.



UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof