UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
kompakt

kurz

Druckansicht

 
 
Stundenplan

 
 
 Extras
 
alle markieren

alle Markierungen löschen

Ausgabe als XML

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Lehrveranstaltungen einzelner Einrichtungen

 
 
Vorlesungsverzeichnis >> Fakultät Sozial- und Wirtschaftswissenschaften >> Bachelor-/Masterstudiengang Soziologie >> Master Soziologie >>

Studienschwerpunkt Bildung, Arbeit, Familie im Lebenslauf

Hier finden Sie alle Kurse des Soziologischen Wahlpflichtmoduls der Modulgruppe C.1] Bevölkerung, Familie und Arbeit im Lebenslauf.
Zur aktuellen Zusammensetzung der Module
Kurse des Ergänzungsmoduls finden Sie in den jeweiligen Fachbereichen.

 

Ausgewählte Themen der Lebensverlaufsforschung: Die neusten Fortschritte in der Familiensoziologie

Dozent/in:
Wilfred Uunk
Angaben:
Hauptseminar, 2,00 SWS, ECTS: 6
Termine:
Di, 10:00 - 12:00, KÄ7/01.09
vom 9.4.2018 bis zum 14.7.2018
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Voraussetzungen für den Erwerb eines Leistungsnachweises (6 ECTS): • Übernahmne eines Referats • Kontinuierliche Teilnahme • Hausarbeiten (individuelles Paper: Literatur Review) 1. Students understand recent theoretical and methodological advances in themes of family sociology: homogamy (similarity in partner traits), (consequences of) divorce and remarriage, gender inequality in education and the labor market. This will be tested by student’s presentation on a specific theme 2. Students are able to formulate the most important advances in a subtheme of family sociology (‘state of the art’), are able to identify the gaps in the literature for further social-scientific research students, and learn to develop innovative, scientifically and societally relevant research question based on the literature review. This will be tested by a written literature review-paper
Inhalt:
Ziel und Inhalt Dieser Kurs handelt sich um die neusten Fortschritte in der Familiensoziologie. Es hat verscheidende Ziele: 1. Über spezifische Themen der Familiensoziologie, wie Homogamie (Similarität in Partnermerkmale), (Konsequenzen von) Ehescheidung und Wiederverheiratung, und Geschlechtsunterschiede in der Ausbildung und am Arbeitsmarkt zu lehren. 2. Wichtige theoretische Fortschritte in dieser Forschung ab zu handeln: a. Makro-mikro Interaktionen b. Institutionellle Erklärungen (von Typologien bis zu Kontinumaßen). 3. Wichtige methodische Fortschritte in dieser Forschung ab zu handeln: a. Nationalvergleichende Designs b. Longitudinale Designs. 4. Studenten zu lehren die neusten Fortschritte in einem Teilgebiet der Familiensoziologie zu formulieren auf Basis einer Literatur-Review (so dass man gut präpariert ist für die Masterarbeit).
Aim and contents This course treats recent advances in sociology of the family. It has several aims: 1. To lecture on specific themes within sociology of the family: homogamy (similarity in partner traits), (consequences of) divorce and remarriage, gender inequality in education and the labor market 2. To treat important theoretical improvements within this research a. Macro-micro interactions b. Institutional explanations (from typologies to continuous measures) 3. To treat important methodological advances in this research a. Cross-national comparative approaches b. Longitudinal designs 4. To learn students how to review advancement in a specific field by review of the literature on a specific subtheme (in order to prepare well for a master’s thesis)

 

Ausgewählte Themen der Lebensverlaufsforschung: Theorien und Methoden des internationalen Vergleichs

Dozent/in:
Hans-Peter Blossfeld
Angaben:
Hauptseminar, 2,00 SWS, ECTS: 6
Termine:
Do, 10:00 - 12:00, FMA/00.07
vom 9.4.2018 bis zum 14.7.2018
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Voraussetzung für den Erwerb eines Leistungsnachweises (6 ECTS oder vergleichbarer Nachweise für Studierende anderer Fachrichtungen) ist (1) die kontinuierliche Teilnahme an der Veranstaltung (Lesen der Texte und aktive Beteiligung an der Diskussion), (2) die Übernahme eines Referats (mit PowerPoint-Präsentation) zum Thema einer der Sitzungen und (3) dessen schriftliche Ausarbeitung (Hausarbeit).
Inhalt:
Im Zuge der Europäisierung und Globalisierung hat die Methode des internationalen Vergleichs in der Soziologie an Bedeutung gewonnen. Das Ziel dieser Veranstaltung ist es, verschiedene analytische Zugänge zum internationalen Vergleich darzustellen und den Nutzen sowie die Probleme international vergleichender Forschung an Hand ausgewählter empirischer Studien zu diskutieren.

 

Bildung und Arbeit im Lebensverlauf: Die neusten Fortschritte in der Familiensoziologie

Dozent/in:
Wilfred Uunk
Angaben:
Hauptseminar, 2,00 SWS, ECTS: 6
Termine:
Di, 10:00 - 12:00, KÄ7/01.09
vom 9.4.2018 bis zum 14.7.2018
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Voraussetzungen für den Erwerb eines Leistungsnachweises (6 ECTS): • Übernahmne eines Referats • Kontinuierliche Teilnahme • Hausarbeiten (individuelles Paper: Literatur Review)
1. Students understand recent theoretical and methodological advances in themes of family sociology: homogamy (similarity in partner traits), (consequences of) divorce and remarriage, gender inequality in education and the labor market. This will be tested by student’s presentation on a specific theme 2. Students are able to formulate the most important advances in a subtheme of family sociology (‘state of the art’), are able to identify the gaps in the literature for further social-scientific research students, and learn to develop innovative, scientifically and societally relevant research question based on the literature review. This will be tested by a written literature review-paper
Inhalt:
Ziel und Inhalt Dieser Kurs handelt sich um die neusten Fortschritte in der Familiensoziologie. Es hat verscheidende Ziele: 1. Über spezifische Themen der Familiensoziologie, wie Homogamie (Similarität in Partnermerkmale), (Konsequenzen von) Ehescheidung und Wiederverheiratung, und Geschlechtsunterschiede in der Ausbildung und am Arbeitsmarkt zu lehren. 2. Wichtige theoretische Fortschritte in dieser Forschung ab zu handeln: a. Makro-mikro Interaktionen b. Institutionellle Erklärungen (von Typologien bis zu Kontinumaßen). 3. Wichtige methodische Fortschritte in dieser Forschung ab zu handeln: a. Nationalvergleichende Designs b. Longitudinale Designs. 4. Studenten zu lehren die neusten Fortschritte in einem Teilgebiet der Familiensoziologie zu formulieren auf Basis einer Literatur-Review (so dass man gut präpariert ist für die Masterarbeit).
Aim and contents This course treats recent advances in sociology of the family. It has several aims: 1. To lecture on specific themes within sociology of the family: homogamy (similarity in partner traits), (consequences of) divorce and remarriage, gender inequality in education and the labor market 2. To treat important theoretical improvements within this research a. Macro-micro interactions b. Institutional explanations (from typologies to continuous measures) 3. To treat important methodological advances in this research a. Cross-national comparative approaches b. Longitudinal designs 4. To learn students how to review advancement in a specific field by review of the literature on a specific subtheme (in order to prepare well for a master’s thesis)

 

Fortgeschrittene Analysemethoden der quantitativen Sozialforschung: Ereignisanalye I (Übung)

Dozent/in:
Gwendolin Blossfeld
Angaben:
Übung, 2,00 SWS, Besuch der Übung ist nur parallel mit der Vorlesung Ereignisanalyse möglich. Eine Anmeldung ist für die Vorlesung und Übung erforderlich!
Termine:
Mi, 8:00 - 10:00, RZ/00.07
vom 9.4.2018 bis zum 14.7.2018

 

Fortgeschrittene Analysemethoden der quantitativen Sozialforschung: Ereignisanalye I (Vorlesung)

Dozent/in:
Hans-Peter Blossfeld
Angaben:
Vorlesung, 2,00 SWS, ECTS: 6, Besuch der Vorlesung ist nur parallel mit der Übung Ereignisanalyse möglich. Eine Anmeldung ist für die Vorlesung und Übung erforderlich!
Termine:
Di, 16:00 - 18:00, FMA/01.20
vom 9.4.2018 bis zum 14.7.2018
Inhalt:
Ziel dieser Vorlesung ist die Einführung in die Theorie und Anwendung der Ereignisanalyse. Die Methoden der Ereignisanalyse haben in den letzten beiden Jahrzehnten mit der zunehmenden Verfügbarkeit von Längsschnittdaten in der Soziologie an Bedeutung gewonnen. Unter "Ereignisdaten" versteht man Daten, die über die genauen Zeitdauern bis zu einem Zustandswechsel und deren Abfolge informieren. Beispiele hierfür sind die Dauern von Arbeitslosigkeitsphasen in der Arbeitsmarktforschung, die "Lebensdauer" politischer Systeme in der politischen Soziologie, die Dauer von Lernprozessen in der Bildungssoziologie, die Zeitspanne bis zu einem Umzug in eine andere Region in der Mobilitätsforschung, der Zeitraum bis zur Rückfälligkeit von Straftätern in der Kriminologie, die Verweildauer von Kindern im elterlichen Haushalt in der Jugend- und Familiensoziologie etc. Zum Kurs "Ereignisanalyse" wird parallel eine Übung stattfinden, die von Dr. Gwendolin J. Blossfeld mit Hilfe des Programms Stata und auf der Grundlage von Daten aus der Lebensverlaufsforschung und den Nationalen Bildungspanels abgehalten wird. Voraussetzung für den Erwerb eines Leistungsnachweises ist der kontinuierliche Besuch der Vorlesung und der Übung sowie die Durchführung und Abgabe von Hausarbeiten (die Einzelheiten dazu werden in der Übungen bekannt gegeben).
Empfohlene Literatur:
Blossfeld, Hans-Peter, Katrin Golsch und Götz Rohwer: Event History Analysis with Stata, 2007, Mahwah (NJ): Lawrence Erblaum Ass. (Autorenrabatt zu Semesterbeginn möglich)

 

Ungleichheit und Sozialstruktur: Die neusten Fortschritte in der Familiensoziologie

Dozent/in:
Wilfred Uunk
Angaben:
Hauptseminar, 2,00 SWS, ECTS: 6
Termine:
Di, 10:00 - 12:00, KÄ7/01.09
vom 9.4.2018 bis zum 14.7.2018
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Voraussetzungen für den Erwerb eines Leistungsnachweises (6 ECTS): • Übernahmne eines Referats • Kontinuierliche Teilnahme • Hausarbeiten (individuelles Paper: Literatur Review) 1. Students understand recent theoretical and methodological advances in themes of family sociology: homogamy (similarity in partner traits), (consequences of) divorce and remarriage, gender inequality in education and the labor market. This will be tested by student’s presentation on a specific theme 2. Students are able to formulate the most important advances in a subtheme of family sociology (‘state of the art’), are able to identify the gaps in the literature for further social-scientific research students, and learn to develop innovative, scientifically and societally relevant research question based on the literature review. This will be tested by a written literature review-paper
Inhalt:
Ziel und Inhalt Dieser Kurs handelt sich um die neusten Fortschritte in der Familiensoziologie. Es hat verscheidende Ziele: 1. Über spezifische Themen der Familiensoziologie, wie Homogamie (Similarität in Partnermerkmale), (Konsequenzen von) Ehescheidung und Wiederverheiratung, und Geschlechtsunterschiede in der Ausbildung und am Arbeitsmarkt zu lehren. 2. Wichtige theoretische Fortschritte in dieser Forschung ab zu handeln: a. Makro-mikro Interaktionen b. Institutionellle Erklärungen (von Typologien bis zu Kontinumaßen). 3. Wichtige methodische Fortschritte in dieser Forschung ab zu handeln: a. Nationalvergleichende Designs b. Longitudinale Designs. 4. Studenten zu lehren die neusten Fortschritte in einem Teilgebiet der Familiensoziologie zu formulieren auf Basis einer Literatur-Review (so dass man gut präpariert ist für die Masterarbeit). Aim and contents This course treats recent advances in sociology of the family. It has several aims: 1. To lecture on specific themes within sociology of the family: homogamy (similarity in partner traits), (consequences of) divorce and remarriage, gender inequality in education and the labor market 2. To treat important theoretical improvements within this research a. Macro-micro interactions b. Institutional explanations (from typologies to continuous measures) 3. To treat important methodological advances in this research a. Cross-national comparative approaches b. Longitudinal designs 4. To learn students how to review advancement in a specific field by review of the literature on a specific subtheme (in order to prepare well for a master’s thesis)

 

Ungleichheit und Sozialstruktur: Theorien und Methoden des internationalen Vergleichs

Dozent/in:
Hans-Peter Blossfeld
Angaben:
Hauptseminar, 2,00 SWS, ECTS: 6
Termine:
Do, 10:00 - 12:00, FMA/00.07
vom 9.4.2018 bis zum 14.7.2018
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Voraussetzung für den Erwerb eines Leistungsnachweises (6 ECTS oder vergleichbarer Nachweise für Studierende anderer Fachrichtungen) ist (1) die kontinuierliche Teilnahme an der Veranstaltung (Lesen der Texte und aktive Beteiligung an der Diskussion), (2) die Übernahme eines Referats (mit PowerPoint-Präsentation) zum Thema einer der Sitzungen und (3) dessen schriftliche Ausarbeitung (Hausarbeit).
Inhalt:
Im Zuge der Europäisierung und Globalisierung hat die Methode des internationalen Vergleichs in der Soziologie an Bedeutung gewonnen. Das Ziel dieser Veranstaltung ist es, verschiedene analytische Zugänge zum internationalen Vergleich darzustellen und den Nutzen sowie die Probleme international vergleichender Forschung an Hand ausgewählter empirischer Studien zu diskutieren.

 

Aktuelle Befunde zu Bildung, Arbeitsmarkt, Ungleichheit: Gender relations in post-school education and the labor market

Dozent/in:
Corinna Kleinert
Angaben:
Seminar, 2.00 SWS, ECTS: 6
Termine:
Mo, 14:00 - 18:00, FMA/01.20
vom 9.4.2018 bis zum 14.7.2018
Vorbesprechung: Montag, 9.4.2018, 16:00 - 17:45 Uhr, FMA/01.20

 

Bildung und Arbeit im Lebensverlauf: Gender relations in post-school education and the labor market

Dozent/in:
Corinna Kleinert
Angaben:
Seminar, 2.00 SWS, ECTS: 6
Termine:
Mo, 14:00 - 18:00, FMA/01.20
vom 9.4.2018 bis zum 13.7.2018
Vorbesprechung: Montag, 9.4.2018, 16:00 - 17:45 Uhr, FMA/01.20

 

Ungleichheit und Sozialstruktur: Gender relations in post-school education and the labor market

Dozent/in:
Corinna Kleinert
Angaben:
Seminar, 2.00 SWS, ECTS: 6
Termine:
Mo, 14:00 - 18:00, FMA/01.20
vom 9.4.2018 bis zum 14.7.2018
Vorbesprechung: Montag, 9.4.2018, 16:00 - 17:45 Uhr, FMA/01.20

 

MA Fortgeschrittene Themen Familie/Fortgeschrittene Themen der Bevölkerungswissenschaft: Reconciliation of work and family? Employment-led family policies in Germany

Dozent/in:
Gundula Zoch
Angaben:
Seminar
Termine:
jede 2. Woche Mi, 14:15 - 17:45, FMA/00.07
Einzeltermin am 11.7.2018, 14:15 - 17:45, FMA/00.07
Termine: mittwochs, 14:15-17:45, 2-wöchentlich (Termine: 11.04., 25.04, 09.05., 23.05, 06.06, 20.06, 04.07., 11.07.)
Inhalt:
The economic stability of families, the reconciliation of work and family or early education for young children are only some of the defined targets of German Family policy. These policies include a large number of marriage and family related benefits and regulations that aim at supporting families in Germany. Thereby, current family policies such as parental leave and childcare policies target particularly the length of family related employment interruptions, parental employment as well as formal childcare take-up or the division of care work among men and women. But how does each single policy influence the participation in paid and care work of mothers and fathers? And how do mechanisms vary according to parental characteristics, such as household income or individual educational attainment?

The seminar offers an introduction to family policy in Germany. By the end of the course, students will be familiar with recent developments in policy-making and observed consequences for parental employment in Germany. Throughout the course, we will use examples of family policy evaluations, such as childcare and parental leave reforms, to discuss theoretical mechanisms as well as methodological and estimation strategies of quantitative policy evaluations of the respective policy interventions. Therefore, prior knowledge of statistics up to the level of ordinary least squares regression (OLS) is assumed.

Sprache: Englisch
Prüfungsleistung: Referat mit schriftl. Hausarbeit / short oral presentation and a seminar paper
Termine: mittwochs, 14:15-17:45, 2-wöchentlich (Termine: 11.04., 25.04, 09.05., 23.05, 06.06, 20.06, 04.07., 11.07.)

 

Aktuelle Befunde zu Bildung, Arbeitsmarkt, Ungleichheit: Replications in the Sociology of Education, Employment and Inequality

Dozent/in:
Steffen Schindler
Angaben:
Seminar, 2,00 SWS, ECTS: 6
Termine:
Do, 14:00 - 16:00, FMA/01.20
Einzeltermin am 12.7.2018, 16:00 - 18:00, FMA/01.20
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Exam options: Presentation with term paper
Inhalt:
Replication is one of the most important but also one of the most neglected tools in empirical social research. It is necessary in order to corroborate previous findings and to establish valid and systematic knowledge. This seminar is designed as a hands-on course, providing its participants with the opportunity to conduct their own replications studies. The seminar is open for international students. If international students are among the participants, it will be held in English language.

 

Bildung und Arbeit im Lebensverlauf: From School to Work

Dozent/in:
Steffen Schindler
Angaben:
Seminar, 2,00 SWS, ECTS: 6
Termine:
Do, 10:00 - 12:00, FG1/00.06
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Each session is devoted to a core topic. As a basis for discussion, all participants have to read one or two central texts per week. In addition, each participant has to take over the chair of one session (this can be done in groups of two or three), which includes a short presentation based on additional literature. The job of the session chair is to structure the session by developing topic-related questions or theses and to moderate the discussion. Work load: 180h, of which 30h on-site Exam options: presentation with term paper
Inhalt:
The seminar deals with the transition from education to the labour market. We will read and discuss the main theoretical approaches that connect education to labour market placement and outcomes. In addition, we will consider how country differences in the setup of educational systems and labour market structures influence the transition from school to work. The theoretical considerations will be complemented by a discussion of empirical studies.

 

Bildung und Arbeit im Lebensverlauf: Replications in the Sociology of Education, Employment and Inequality

Dozent/in:
Steffen Schindler
Angaben:
Seminar, 2,00 SWS, ECTS: 6
Termine:
Do, 14:00 - 16:00, FMA/01.20
Einzeltermin am 12.7.2018, 16:00 - 18:00, FMA/01.20
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Exam options: Presentation with term paper
Inhalt:
Replication is one of the most important but also one of the most neglected tools in empirical social research. It is necessary in order to corroborate previous findings and to establish valid and systematic knowledge. This seminar is designed as a hands-on course, providing its participants with the opportunity to conduct their own replications studies. The seminar is open for international students. If international students are among the participants, it will be held in English language.

 

Ungleichheit und Sozialstruktur: Replications in the Sociology of Education, Employment and Inequality

Dozent/in:
Steffen Schindler
Angaben:
Seminar, 2,00 SWS, ECTS: 6
Termine:
Do, 14:00 - 16:00, FMA/01.20
Einzeltermin am 12.7.2018, 16:00 - 18:00, FMA/01.20
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Exam options: Presentation with term paper
Inhalt:
Replication is one of the most important but also one of the most neglected tools in empirical social research. It is necessary in order to corroborate previous findings and to establish valid and systematic knowledge. This seminar is designed as a hands-on course, providing its participants with the opportunity to conduct their own replications studies. The seminar is open for international students. If international students are among the participants, it will be held in English language.

 

Ungleichheit und Sozialstruktur:From School to Work

Dozent/in:
Steffen Schindler
Angaben:
Seminar, 2,00 SWS, ECTS: 6
Termine:
Do, 10:00 - 12:00, FG1/00.06
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Each session is devoted to a core topic. As a basis for discussion, all participants have to read one or two central texts per week. In addition, each participant has to take over the chair of one session (this can be done in groups of two or three), which includes a short presentation based on additional literature. The job of the session chair is to structure the session by developing topic-related questions or theses and to moderate the discussion. Work load: 180h, of which 30h on-site Exam options: presentation with term paper
Inhalt:
The seminar deals with the transition from education to the labour market. We will read and discuss the main theoretical approaches that connect education to labour market placement and outcomes. In addition, we will consider how country differences in the setup of educational systems and labour market structures influence the transition from school to work. The theoretical considerations will be complemented by a discussion of empirical studies.

 

Bildung und Arbeit im Lebensverlauf: Bildung im nationalen und internationalen Vergleich

Dozent/in:
Ilona Relikowski
Angaben:
Seminar, 2,00 SWS, Modulstudium
Termine:
Mi, 12:00 - 14:00, F21/03.03
Einzeltermin am 27.6.2018, 12:00 - 16:00, KÄ7/00.08
Erster Termin: Mittwoch, 18.04.2018
Inhalt:
Bildung und Arbeit nehmen eine herausragende Bedeutung in individuellen Lebensverläufen ein. Die Lehrveranstaltungen dieses Moduls thematisieren ausgewählte Aspekte der Rolle von Bildung und Arbeit bei der Strukturierung von Lebensverläufen und geben Einblicke in soziale Zusammenhänge beim Bildungserwerb und im Arbeitsmarkt in verschiedenen Lebensphasen.

 

Theorien und Befunde zu Bildungsungleichheiten im Lebenslauf: Bildung im nationalen und internationalen Vergleich

Dozent/in:
Ilona Relikowski
Angaben:
Seminar, 2,00 SWS, ECTS: 6, Modulstudium
Termine:
Mi, 12:00 - 14:00, F21/03.03
Mi, 14:00 - 16:00, F21/03.48
Einzeltermin am 27.6.2018, 12:00 - 16:00, KÄ7/00.08
Erster Termin: Mittwoch, 18.04.2018
Inhalt:
Im Zentrum der Veranstaltungen stehen zentrale Fragestellungen der bildungssoziologischen Ungleichheitsforschung. Aus einer Lebenslaufperspektive werden sowohl das theoretische wie auch methodische Instrumentarium der soziologischen Analyse behandelt und empirische Befunde problemorientiert diskutiert.



UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof