UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
kompakt

kurz

Druckansicht

 
 
Stundenplan

 
 
 Extras
 
alle markieren

alle Markierungen löschen

Ausgabe als XML

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Lehrveranstaltungen einzelner Einrichtungen

 
 
Vorlesungsverzeichnis >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >> Institut für Anglistik und Amerikanistik >> Englische und Amerikanische Literaturwissenschaft >>

Seminare im Aufbaumodul (inklusive Ergänzungsmodul)

 

Power, Judgement & Controversy: The Minefield separating a Legendary Heroine from her Holy Grail

Dozent/in:
Igor Almeida Ferreira Baldoino
Angaben:
Seminar/Proseminar/Übung, 2 SWS, ECTS: 6, Studium Generale, Gender und Diversität, Erweiterungsbereich
Termine:
Mo, 14:00 - 16:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Module Allocation:
1.1 Seminar
BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft / Aufbaumodul Kulturwissenschaft / freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
BA Berufliche Bildung: Basis/Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
LA GS/HS/MS/RS: Basis/Aufbaumodul Literaturwissenschaft (b): Seminar 6 ECTS
LA GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft / Aufbaumodul Kultur wissenschaft: Seminar 6 ECTS

1.2 Übung
all modules including an obligatory/optional reading tutorial (Übung) in literary studies in
LA GS/HS/MS/RS/GY

BA Anglistik/Amerikanistik

MA English and American Studies

MA Berufliche Bildung

Erweiterungsbereich English and American Studies


2. (De)Registration:
in FlexNow! (except for guest auditors): 01.10.2018 (10:00) - 10.01.2019 (23:59)
guest auditors: please contact lecturer
Inhalt:
For millennia, men have been the protagonists of their own heroic stories. Stories written by men, mainly for men. Women had no place in an epic or heroic tale, at least not one that could put them in equal terms with their male counterparts. They were reduced to “damsels in distress”, supernatural guides, the hero’s reward, or in some cases the villain.
In his studies of myths, Joseph Campbell concluded that: “In the whole mythological tradition the woman is there. All she has to do is realise that she’s the place that people are trying to get to”. Although this may be true regarding that specific niche, literary history has shown women move forward to centre stage. Since circa late Romanticism to Postmodern Literature and our present day, female characters have been given a path and a voice, but remained limited by the constraints of their respective times, or the nightmares of a dystopian future.
This course aims to analyse the depiction of women in dystopian literature and fantasy and will pay special attention to the following aspects of each work: (gendered) language and women’s orality; identity in contrast with “purpose”; sex, sexuality and the body; sister-, mother-, and womanhood; and power. Furthermore, we will use two (or more) stages of Campbell’s model (The Hero with a Thousand Faces), namely the Call for Adventure and the Road of Trials in order to examine what restrain(s)(ed) women from heroism and the obstacles set throughout their journeys.
Empfohlene Literatur:
To read prior to beginning of semester:
Margaret Atwood. The Handmaid’s Tale.
Christina Dalcher. Vox.
Marge Piercy. Woman on the Edge of Time.

To read during the semester:
Naomi Alderman. The Power.
J.R.R Tolkien. Lord of the Rings (Éowyn).

More material to be added in class

 

Visions of Egypt in the British Imagination

Dozent/in:
Kerstin-Anja Münderlein
Angaben:
Seminar/Proseminar/Übung, 2 SWS, ECTS: 6, Studium Generale, Erweiterungsbereich
Termine:
Mo, 18:00 - 20:00, LU19/00.13
Einzeltermin am 30.11.2018, 8:30 - 10:00, LU19/00.13
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Module Allocation:
BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft / Aufbaumodul Kulturwissenschaft/ Ergänzungsmodul Englische Literaturwissenschaft / freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
BA Berufliche Bildung: Basis/Aufbaumodul Literaturwissenschaft und Kulturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
LA GS/HS/MS/RS: Basis/Aufbaumodul Literaturwissenschaft und Kulturwissenschaft (b): Seminar 6 ECTS
LA GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft und Kulturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
LA GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft und Kulturwissenschaft: Seminar 6 ECTS

Plus: all modules including an obligatory/optional reading tutorial (Übung) in literary and cultural studies in:

  • LA GS/HS/MS/RS/GY

  • BA Anglistik/Amerikanistik

  • MA English and American Studies

  • MA Berufliche Bildung

  • Erweiterungsbereich English and American Studies


2. (De)Registration:

in FlexNow! (except for guest auditors): 01.10.2018 - 10.01.2019

guest auditors: please contact lecturer
Inhalt:
Ancient Egypt has long held a special place in Western imagination. The tales of Gods, Pharaohs, war and pyramids have captivated European readers even before Napoleon s 1798-1801 campaign in Egypt, which unearthed archaeological sensations and decisively fed Egyptomania all over Europe. Ancient Egypt, it seems, provides an interesting form of the Other for the Europe. Its exoticism, occultism and overwhelming architecture still continue to fascinate visitors and readers today. For Great Britain, Egypt provided a double locus for the Other with Ancient Egypt and Colonial Egypt. British travellers and writers capitalised on the allure of the exotic while viewing the country and its inhabitants through the lens of colonialism.

This class will explore the British imagination of Colonial and Ancient Egypt through British literature and culture, such as architecture and art, feeding off the vision of Egypt from the 18th to the 20th century. To do so, this class will use Edward Said s theory of Orientalism to position Egyptomania in the British imagination. In addition, we will also have a look at a variety of literary forms, ranging from crime novels to dime novels, to examine why Egypt has been so enthralling to British audiences. Since this class covers both literary and cultural studies, students are asked to prepare the books indicated below and watch the films in preparation before the semester starts. Further texts, excerpts or films can be added throughout the semester and will be announced on the VC class.
Empfohlene Literatur:
Books:
Louisa May Alcott. "Lost in a Pyramid; or, The Mummy's Curse." 1869.
Agatha Christie. Death on the Nile. 1937.
Barbara Erskine. Whispers in the Sand. 2000.
Elizabeth Peters. Crocodile on the Sandbank. 1975
Percy Bysshe Shelley. "Ozymandias." 1818.
more novels and excerpts tba

Films:
Death on the Nile, dir. by John Guillermin. 1978.
The Mummy, dir. by Stephen Sommers. 1999.
Cairo Time, dir. by Ruba Nadda. 2009.

 

In the Spotlight: A Survey of US-American Literary History (e-learning course)

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Seminar/Proseminar, ECTS: 6, Dies ist ein reines Online-Seminar. Anmeldung erfolgt über die VHB!
Termine:
Der Kurs findet ausschließlich virtuell statt. Er steht über die virtuelle Hochschule Bayern Studierenden aller bayerischen Universitäten bzw. Hochschulen zur Verfügung.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt Englisch: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation (individual tasks and group work)
  • term paper in English (following the Style Sheet)

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • via Virtuelle Hochschule Bayern
  • An-/Abmeldung zur Lehrveranstaltung: October 1 - November 1, 2018 (via vhb website!)
  • An-/Abmeldung zur Prüfung: December 10, 2018 - January 25, 2019 (via email to the instructor)

Die Lehrveranstaltung ist als Online-Kurs konzipiert. Sie steht über die virtuelle Hochschule Bayern [ https://www.vhb.org/startseite ] Studierenden aller bayerischen Universitäten bzw. Hochschulen zur Verfügung.
  • Zum Online-Kurs auf dem Virtuellen Campus im Wintersemester 2018/19: tba
  • Zur Kursdemo auf dem Virtuellen Campus: tba
Inhalt:
This seminar is an internet-based survey course that offers students in the “Aufbaumodul Literaturwissenschaft” an overview of the main developments in US-American literary history. The class will help students to understand the links between literary periods, their central ideas, and important stylistic features. The course provides participants with detailed information about the complexities that underlie and connect each literary work and period. The course’s other main goal is to familiarize students with key texts and key discourses of US-American literature, such as race, class, and gender. The texts were chosen because they either represent crucial aspects of their respective literary periods, or because they address topics and concepts that were controversial at this particular point in history.

Despite being an E-Learning course, this is a discussion-based class, so active participation is crucial. Participants are required to contribute to class discussions by posting at least two quality responses per forum. Your learning process will be enabled through your active involvement in the different assignments, which are designed to allow you as much creative freedom as possible while assisting you in your reading and understanding of the poems, short stories, novels, and plays.
Empfohlene Literatur:
Most readings will be made available via the Learning Management System (VC/Moodle).
Two texts, however, need to be acquired by each participant individually:
  • Kate Chopin, The Awakening (1899)
  • Kurt Vonnegut, Slaughterhouse-Five, or The Children’s Crusade: A Duty-Dance with Death (1969)

 

PS (Neo)Gothic: Literature, Architecture, Youth Culture

Dozent/in:
Pascal Fischer
Angaben:
Proseminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6
Termine:
Mi, 10:00 - 12:00, OK8/02.04
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

BA Anglistik/Amerikanistik:
Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kultur: Seminar Britische Kultur 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
Ergänzungsmodul (ab WS 2014/15; je nach Belegung des Faches 6, 4 oder 3 ECTS)

BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS

LA GS/HS/MS/RS: Basis/Aufbaumodul Literaturwissenschaft (b): Seminar 6 ECTS Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)

LA neu GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft; Aufbaumodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Landeskunde/Kulturwissenschaft
LA neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
LA neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur 5 ECTS

LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

Erasmus and other visiting students: Seminar (6 ECTS)

Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation (30 minutes)
  • term paper in English, 3.000-4.000 words


An- und Abmeldung Lehrveranstaltung / Enrollment:
September 24 until October 19, 2018

via FlexNow "Professur für Anglistische und Amerikanistische Kulturwissenschaft" (Students without access to FlexNow (Erasmus) please send an email to pascal.fischer(at)uni-bamberg.de or carmen.zink(at)uni-bamberg.de.)

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
Gothic literature forms an important genre of the eighteenth and nineteenth centuries in Britain. After discussing some examples from the “Graveyard School” of poetry, this seminar turns to prose, focusing on such landmark novels as Horace Walpole’s The Castle of Otranto (1764) and Matthew Lewis’ The Monk (1796) as well as on Edgar Allan Poe’s short story “The Fall of the House of Usher” (1839). In its search for the meaning of the word Gothic, the course will, however, not only consider literature, but also neo-Gothic architecture of that time and it will examine the relationship between Gothic tendencies in these forms of art. A particular emphasis will be put on the political and religious contexts of the phenomenon. In a further step, it will be asked what the connections to today’s Goth youth culture are.

 

PS From the Great Depression to the Atomic Age: American Culture in the 1930s and 40s

Dozent/in:
Marc Seeliger
Angaben:
Proseminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6
Termine:
Mo, 10:00 - 12:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

BA Anglistik/Amerikanistik:
Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kultur: Seminar Britische Kultur 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
Ergänzungsmodul (ab WS 2014/15; je nach Belegung des Faches 6, 4 oder 3 ECTS)

BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS

LA GS/HS/MS/RS: Basis/Aufbaumodul Literaturwissenschaft (b): Seminar 6 ECTS Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)

LA neu GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft; Aufbaumodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Landeskunde/Kulturwissenschaft
LA neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
LA neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur 5 ECTS

LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

Erasmus and other visiting students: Seminar (6 ECTS)

Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation (30 minutes)
  • term paper in English, 3.000-4.000 words


An- und Abmeldung Lehrveranstaltung / Enrollment:
September 24 until October 19, 2018

via FlexNow "Professur für Anglistische und Amerikanistische Kulturwissenschaft" (Students without access to FlexNow (Erasmus) please send an email to pascal.fischer(at)uni-bamberg.de or carmen.zink(at)uni-bamberg.de.)

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
The era between the Great Depression after 1929 and the postwar years of the Truman presidency saw fundamental changes in American politics, society and culture. The end of isolationism, the New Deal, the “golden age” of radio and the introduction of television and atomic energy are some of the major aspects dealt with in this course. We will take a specific look at how authors, journalists, movie and documentary makers covered and interpreted the stock market crash of 1929, the depression with its unprecedented mass unemployment and poverty, internal mass migration, radical movements on the left and right, the war, the atomic bomb and its consequences as well as the early stages of the cold war and other issues and developments. Examples will include the works of John Steinbeck (We will read Grapes of Wrath in full), Richard Wright, Tillie Olsen, Dorothea Lange, John Ford, William Wyler and others.



UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof