UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
kompakt

kurz

Druckansicht

 
 
Stundenplan

 
 
 Extras
 
alle markieren

alle Markierungen löschen

Ausgabe als XML

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Lehrveranstaltungen einzelner Einrichtungen

 
 
Vorlesungsverzeichnis >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >> Institut für Anglistik und Amerikanistik >> Britische und Amerikanische Kultur >>

Seminare im Vertiefungsmodul (inklusive MA-Module)

 

Borders in Exile, Migration and War

Dozent/in:
Christoph Houswitschka
Angaben:
Hauptseminar, 2 SWS, ECTS: 8, Erweiterungsbereich
Termine:
Mi, 18:00 - 20:00, U9/01.11, LU19/00.13
Einzeltermin am 17.12.2019, 20:00 - 22:00, U2/00.26
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Module Allocation:
BA Anglistik/Amerikanistik:
Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft / Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)

BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09):
freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS

LA GY:
Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft / Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)

MA English and American Studies:
Master Module English and American Literature/Culture: Seminar (8 ECTS)
Profile Module English and American Literature I-VI/Culture I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Consolidation Module English and American Literature I-IV/ Culture I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)

Erweiterungsbereich English and American Studies:
Master Module or Profile Module I or III English and American Literature/Culture: Seminar (8 ECTS)

Erasmus and other visiting students:
Seminar (6 or 8 ECTS)

2. (De)Registration:
in FlexNow! (except for guest auditors): 01.09.2019, 10:00 - 01.12.2019, 23:59 guest auditors: please contact lecturer
Inhalt:
De Bernières has one of his protagonists say "For birds with wings nothing changes; they fly where they will and they know nothing about borders and their quarrels are very small."

Nothing seems as fluid as borders. In the period of nationhood, wars were fought to define and protect national or ideological borders. Ethnic cleansings and relocations of entire ethnicities or religious groups became official policy to create homogenous nations. In the late twentieth century and in our time, walls were removed and built to protect and define national identities. The attacks of 9/11 and the asymmetrical wars and refugee movements that followed introduced new concepts of borders. Border dynamics include concepts of debordering and rebordering. Traditional topographies disappear and are re-created as symbolic and functional spaces that are defined by mobile borders and networks. This also redefines the relation between literature and the nation-state and between the stability of printed books and the sovereignty of national borders, a connection studied since Benedict Anderson published Imagined Communities (1983).

Writers we will discuss in these contexts include Salman Rushdie, Louis de Bernières, Kapka Kassabova, Mirsolav Penkov, Johnathan Safran Foer, Michael Ondaatje, Seamus Deane, Howard Brenton, Caryl Phillips, Bernardine Evaristo, Hugo Hamilton, and others.
On 17 December, an extra appointment will be held in U2/00.26 (8 p.m.). On this day, Eva Thüne will give a lecture on Kindertransporte, the sending of Jewish children into Britain during WWII to save them from the Nazi regime - a very pertinent topic for (crossing) borders. This lecture is part of the class programme and should be attended by all students fluent in German.
Empfohlene Literatur:
Texts will be made available in the seminar.

 

Britische und amerikanische Kultur im Rheinland: Kompaktseminar und Exkursion

Dozent/in:
Christa Jansohn
Angaben:
Seminar, 3 SWS, ECTS: 8, Kompaktseminar und Exkursion; obligatorische Lehrveranstaltung; An-/Abmeldung über FlexNow: 22.07.2019 (08:00 Uhr) bis 18.10.2019 (23:59 Uhr); An-/Abmeldung zur Prüfung über FlexNow: 11.12.2019 (08:00 Uhr) bis 24.01.2020 (23:59 Uhr).
Termine:
jede 2. Woche Fr, 8:00 - 10:15, LU19/00.09
Vorbesprechung: Freitag, 18.10.2019, 8:00 - 10:15 Uhr, LU19/00.09
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Teilnahmevoraussetzungen/Conditions of participation

B.A. Anglistik/Amerikanistik: Abgeschlossenes Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft

Modulzugehörigkeit/Module applicability

B.A. Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
B.A. Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar (6 ECTS)
M.A. English and American Studies: Master Module English and American Culture: Seminar (8 ECTS)
Profile Module English and American Culture I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Consolidation Module English and American Culture I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer M.A.: Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 1 oder 2: Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante I): Seminar (8 ECTS)
Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 2: Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante II): Seminar (6 ECTS)
M.A. Literatur und Medien: Literatur-, Medien- und Kulturtheorie, Erweiterung Literatur-, Medien- und Kulturtheorie
LA (alt) alle, Diplom, Magister: Hauptseminar Kulturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
Joint Degree: Compulsory Subjects and Restricted Electives: Mastermodul Cultural Studies
Restricted Electives: Profilmodul Cultural Studies

Further information on the term paper can be obtained from this address: http://www.uni-bamberg.de/britcult/leistungen/studium/.
Inhalt:
Im gesamten 19. Jahrhundert und bis Anfang des 20. Jahrhunderts lebten besonders viele Briten im Rheinland. Sie waren nicht nur Touristen, sondern hatten teilweise ihren Lebensmittelpunkt dort. So konnte man bereits zu Beginn des 19. Jahrhunderts von London aus die Rheingegend mit einem Dampfschiff erreichen. Ferner war durch den günstigen Wechselkurs das Leben der Briten in Deutschland sehr erschwinglich. Außerdem spielten die Rheinromantik sowie das Klima eine Rolle. Eines der Resultate ist die Überlieferung zahlreicher spöttischer Aussagen von Briten und Deutschen über die jeweils andere Gruppe sowie zahlreiche materielle Dokumente, etwa ein irisches Kreuz, zahlreiche Grabstelen sowie Grabplatten und Kenotaphe auf dem Alten Friedhof, wo mehr als 80 Grabstätten von britischen Staatsangehörigen zu finden sind.

Mitte des 20. Jahrhunderts prägten die Amerikaner das Bonner Stadtbild. So wurde 1951 die amerikanische Siedlung für amerikanische Mitarbeiter der Hohen Kommission (HiCoG) errichtet. Unter der Leitung von Sep Ruf entstanden 454 Wohnungen und fünf repräsentative Einzelhäuser. Wahrzeichen ist die Stimson Memorial Chapel. Die Bauten sind eingebettet in eine von den Gartenarchitekten Mattern und Raderschall geplante Grünanlage. Im Jahr 2000 und erneut im November 2015 wurde die Siedlung unter Denkmalschutz gestellt. Sie ist architektonisch, historisch und politisch von großer Bedeutung für die deutsche Nachkriegsgeschichte.

Während einer mehrtägigen Exkursion (mit Recherche vor Ort) werden wir die britische und amerikanische Kultur im Rheinland erkunden, wobei auch der Besuch der Ausstellung "Very British" eingeplant ist, welche im Haus der Geschichte präsentiert wird und sich aus deutscher Perspektive historisch, wirtschaftlich und kulturell mit dem deutsch-britischen Verhältnis und der Sonderrolle Großbritanniens in Europa nach 1945 auseinandersetzt.

Nähere Informationen zum Termin der Exkursion, Ablauf und Teilnahmevoraussetzung erhalten die Exkursionsteilnehmer/innen rechtzeitig am Vorbesprechungstermin: 25. Oktober, 8:00 Uhr.

 

Tutorium

Dozent/in:
Chiara Dahms
Angaben:
Tutorien
Termine:
Di, 18:00 - 20:15, LU19/00.08

 

Cooking up American Studies: Material Culture, Race, and Performance

Dozent/in:
Myron Beasley
Angaben:
Blockseminar, 2 SWS, ECTS: 8
Termine:
Einzeltermin am 12.10.2019, Einzeltermin am 13.10.2019, Einzeltermin am 19.10.2019, Einzeltermin am 20.10.2019, 9:00 - 16:00, U5/01.17
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

Please note that this seminar is NOT open for the consolidation module!

B.A. Anglistik/Amerikanistik
  • Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft

B.A. Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09):
  • freie Erweiterung: Seminar (6 ECTS)

M.A. Anglistik/Amerikanistik:
  • Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante I): Seminar (8 ECTS)
  • Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante II): Seminar (6 ECTS)
  • Profilmodul Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
  • Erweiterungsmodul: Seminar (8 ECTS)

M.A. English and American Studies / Joint Degree:
  • Compulsory Subjects and Restricted Electives: Mastermodul Cultural Studies
  • Restricted Electives: Profilmodul Cultural Studies

M.A. Literatur und Medien:
  • Film- und Bildwissenschaft: Seminar (Referat + Hausarbeit, 8 ECTS)
  • Erweiterung Film- und Bildwissenschaft: Seminar (Referat + Hausarbeit, 8 ECTS)

Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer M.A.:
  • Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 1 oder 2: Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante I): Seminar (8 ECTS)
  • Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 2: Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante II): Seminar (6 ECTS)

LA (alt) alle, Diplom, Magister:
  • Hauptseminar Kulturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation
  • term paper in English (following the Style Sheet)

3. An- und Abmeldung (FlexNow) / Enrollment:
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to Dr. Nicole K. Konopka)
  • An-/Abmeldung zur Lehrveranstaltung (course registration): 01. August – 01. Oktober 2019
  • An-/Abmeldung zur Prüfung (ECTS/ToR registration): 02. Dezember 2019 – 17. Januar 2020

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Teilnahmewunsch trotz Überbuchung des Seminars wenden Sie sich bitte per Email an die Dozentin.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Information on how to solve problems with your registration: https://www.uni-bamberg.de/anglistik/studium/informationen-zu-flexnow/*
Inhalt:
Vertamae Smart-Grosvenor's book Vibration Cooking or the Travel Notes of a Geechee Girl was considered the first "black" mainstream cookbook. The book, performative in nature, not only provides recipes but also anecdotes and personal narratives related to specific food items and dishes. A New York Times bestseller, the book catapulted Smart-Grosvenor to host a weekly television program and NPR segment from the 80's to the early '90s. Smart-Grosvenor coined the term culinary anthropologist, yet today she and her work are almost lost in obscurity.

Smart-Grosvenor was always already making the critical connections between African American foodways and how it works to define the concept of American food and foodways. This seminar interrogates food and the construction and concept of "American." Specifically, the seminar considers food as material culture to demonstrate how food preferences and traditions that are considered "American" tell us about continental histories and cultures. Yet recognizing that the concept of "Americanness" is contested, and engaging in history is to unravel and examine multiple discourses of power, through the lens of performance. Smart-Grosvenor destabilizes how we think about food, how we think of America, and how we think of identity.

The seminar will explore the panoply of food objects and performance by engaging in for example, food books (e.g., cookbooks, food memoirs) not only as instructional manuals for the culinary arts and repositories for traditional dishes, but also as reflections on food habits of a population, as historical markers of major events, and as records of technological advances in a society. They also provide narratives of self-development, interpersonal engagements, and intercultural negotiations as they recount relational life stories. Succinctly, using food as a point of interrogation, this course will invite students to work with the key analytical categories of race, gender, sexuality, and nation in the context of American Studies.
Empfohlene Literatur:
Required Text:

Smart-Grosvenor, Vertamae. Vibration Cooking: or The Travel Notes of a Geechee Girl.

All other readings are posted on the virtual campus.

 

Herman Melville's "Moby-Dick; or, The Whale"

Dozent/in:
Christine Gerhardt
Angaben:
Hauptseminar, 2 SWS, ECTS: 8, Kultur und Bildung
Termine:
Di, 18:00 - 21:00, U9/01.11
Class takes place on the following Tuesdays: Oct 15; Oct 29; Nov 12; Nov 26; Dec 10; Jan 07; Jan 28; Feb 04
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

CULTURAL STUDIES - also open for the consolidation module!

B.A. Anglistik/Amerikanistik
  • Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft

B.A. Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09):
  • freie Erweiterung: Seminar (6 ECTS)

M.A. Anglistik/Amerikanistik:
  • Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante I): Seminar (8 ECTS)
  • Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante II): Seminar (6 ECTS)
  • Profilmodul Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
  • Erweiterungsmodul: Seminar (8 ECTS)

M.A. English and American Studies / Joint Degree:
  • Compulsory Subjects and Restricted Electives: Mastermodul Cultural Studies
  • Restricted Electives: Profilmodul Cultural Studies

M.A. Literatur und Medien:
  • Film- und Bildwissenschaft: Seminar (Referat + Hausarbeit, 8 ECTS)
  • Erweiterung Film- und Bildwissenschaft: Seminar (Referat + Hausarbeit, 8 ECTS)

Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer M.A.:
  • Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 1 oder 2: Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante I): Seminar (8 ECTS)
  • Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 2: Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante II): Seminar (6 ECTS)

LA (alt) alle, Diplom, Magister:
  • Hauptseminar Kulturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung


LITERARY STUDIES - also open for the consolidation module!

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • LA neu GY: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • M.A. English and American Studies / Joint Degree: Compulsory Subjects and Restricted Electives (Master Module English and American Literature); Restricted Electives (Profile Module English and American Literature I-VI: Seminar)
  • Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Master Module or Profile Module I or III English and American Literature: Seminar (8 ECTS)
  • LA alt (alle), Diplom, Magister: Hauptseminar Literaturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
  • Erasmus and other visiting students: Seminar (8 ECTS)

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation
  • term paper in English (following the Style Sheet)

3. An- und Abmeldung (FlexNow) / Enrollment:
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to the instructor of the course)
  • An-/Abmeldung zur Lehrveranstaltung (course registration): 01. August – 18. Oktober 2019
  • An-/Abmeldung zur Prüfung (ECTS/ToR registration): 102. Dezember 2019 – 17. Januar 2020

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Teilnahmewunsch trotz Überbuchung des Seminars wenden Sie sich bitte per Email an die Dozentin.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Information on how to solve problems with your registration: https://www.uni-bamberg.de/anglistik/studium/informationen-zu-flexnow/*
Inhalt:
In this course, we will read Herman Melville's classic American novel Moby-Dick; or, The Whale (1851) from a variety of perspectives such as transnational American studies and critical race theory, post-humanist theory, ecocriticism, and animal studies, gender studies and queer theory. Based on close readings of Moby-Dick and readings of essays on current literary and cultural theory, we will move through the novel slowly, chapter by chapter, discussing its complex aesthetic achievements (or "wickedness") while looking at the ways in which the narrative puts pressure on some of the core issues of its cultural moment, including national identity, slavery, immigration, and cultural contact, the natural environment and ecology, gender and sexuality. The main objective of the course is to be able to combine theoretically informed close reading skills (textual analysis) with an understanding of the issues that shaped American culture in tension or contact with other cultures.

Please purchase a copy of Moby-Dick (a critical edition with footnotes, such as Norton Critical Edition, 2nd ed. ISBN 978-0393972832) before our first session, and start reading asap – ideally, read the entire novel during the semester break.

 

HS Jewish New York

Dozent/in:
Pascal Fischer
Angaben:
Hauptseminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 8, Erweiterungsbereich
Termine:
Mi, 10:00 - 12:00, OK8/02.04
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:
B.A. Anglistik/Amerikanistik:
Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft

LA GY:
Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft (Seminar, 8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft

M.A. English and American Studies:
Master Module English and American Culture: Seminar (8 ECTS)
Profile Module English and American Culture I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Consolidation Module English and American Culture I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)

Erweiterungsbereich English an American Studies:
Master Module or Profile Module I or III British and American Culture: Seminar (8 ECTS)

Erasmus and other visiting students:
Seminar (6 or 8 ECTS)

Modulzuordnung Jüdische Studien und Judaistik (FlexNow-Anmeldung hier bitte über die Judaistik):
BA-Hauptfach Jüdische Studien:
• A/H 1a+1b+1*(Jüdische Religionsgeschichte)
• V/H 1 (Jüdische Literatur, Kunst und Kultur)

BA-Nebenfach Jüdische Studien und Judaistik 45:
• A/N-45 1+1* (Jüdische Religionsgeschichte)
• V/N-45 2a (Sprache und Literatur)

BA-Nebenfach Jüdische Studien und Judaistik 30:
• A/N-30 1+1* (Jüdische Religionsgeschichte)

Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation
  • term-paper according to the style-sheet

An- und Abmeldung Lehrveranstaltung / Enrollment:
September 23 until October 18, 2019

via FlexNow "Professur für Anglistische und Amerikanistische Kulturwissenschaft" (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to pascal.fischer(at)uni-bamberg.de or carmen.zink(at)uni-bamberg.de.)

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
Hardly any other city in history has allowed Jews to live as freely as New York. The seminar sets out to explain how the metropolis on the Hudson became an attraction for Jews worldwide and how multi-faceted Jewish existence in the city still is today. First following a historical trajectory, we will study how the Jewish population developed from colonial times to the present. Special attention will be paid to the German and Eastern European immigrant groups and their economic, cultural and religious differences. Individual examples, such as the textile industry, the press, shops and synagogues, will illustrate how Jews were able to leave their mark on the city. We will also learn how individual districts have played a major role in New York's Jewish history, including the Lower East Side, Washington Heights and Crown Heights. Theoretical texts, particularly from the fields of Urban and Ethnic Studies, will help us to understand the historical phenomena.



UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof