UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
kompakt

kurz

Druckansicht

 
 
Stundenplan

 
 
 Extras
 
alle markieren

alle Markierungen löschen

Ausgabe als XML

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Lehrveranstaltungen einzelner Einrichtungen

 
 
Vorlesungsverzeichnis >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >> Institut für Anglistik und Amerikanistik >> Englische und Amerikanische Literaturwissenschaft >>

Seminare im Aufbaumodul (inklusive Ergänzungsmodul)

 

British and American SF/F TV and its Literary and Cultural Adaptations: Situating "Doctor Who" and "Star Trek"

Dozentinnen/Dozenten:
Mareike Spychala, Kerstin-Anja Münderlein
Angaben:
Proseminar/Übung, 2 SWS, ECTS: 6, Gaststudierendenverzeichnis, Gender und Diversität
Termine:
Do, 10:00 - 12:00, U5/02.22
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Please note: This course starts during the week April 20-25, when important information about the organization of this semester will be shared. Therefore, make sure to be registered for this class on FlexNow at least one day before the first scheduled session! Registered students will then be signed into the respective VC class by the instructor.

1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

SEMINAR LITERARY STUDIES - FlexNow enrollment via the English Literature department!
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature
  • Master Wirtschaftspädagogik, Studienrichtung II: Aufbaumodul Literaturwissenschaft 6 ECTS

SEMINAR CULTURAL STUDIES - FlexNow enrollment via the American Studies section!
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kultur: Seminar Britische Kultur 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GHS: Basismodul Kulturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to British and American Cultural Studies
  • Lehramt neu RS: Basismodul Kulturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to British and American Cultural Studies (= Einführung)
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Kulturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to British and American Cultural Studies
  • Master Wirtschaftspädagogik, Studienrichtung II: Aufbaumodul Kulturwissenschaft 6 ECTS

ÜBUNG LITERARY STUDIES - FlexNow enrollment via the English Literature department

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft

BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
  • Basismodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft

MA English and American Studies/Joint Degree:
  • Mastermodul Literaturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Master-Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft I oder II: Übung (2 ECTS)
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)

Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA:
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)

Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft a (4 ECTS)
Lehramt neu RS: Zusatzmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY:
  • Basismodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft

Lehramt neu GY (ab WS 11/12): Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
LA alt (alle), Diplom, Magister: Übung
Bachelor BWL, Studienschwerpunkt Wirtschaftspädagogik II: Basismodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
Master Wirtschaftspädagogik, Studienrichtung II: Aufbaumodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)

ÜBUNG CULTURAL STUDIES – FlexNow Enrollment via the American Studies section

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Kulturwissenschaft: Übung 2 ECTS
  • Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft

BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
  • Basismodul Kulturwissenschaft: Übung 2 ECTS
  • Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
  • Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft

MA English and American Studies/Joint Degree:
  • Mastermodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Master-Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft I oder II: Übung (2 ECTS)
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)

Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA:
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)

Lehramt neu GHS: Basismodul Kulturwissenschaft a (4 ECTS)
Lehramt neu RS: Zusatzmodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY:
  • Aufbaumodul Kulturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft

Lehramt neu GY (ab WS 11/12): Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
LA alt (alle), Diplom, Magister: Übung
Bachelor BWL, Studienschwerpunkt Wirtschaftspädagogik II: Basismodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)
Master Wirtschaftspädagogik, Studienrichtung II: Aufbaumodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)
Studium Generale: NICHT für Studierende im BA Anglistik/Amerikanistik!

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • term paper in English (following the Style Sheet)
  • Übung "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten" (one-off event, enrollment via the Virtual Campus, Bereich "Bibliothek")

3. An- und Abmeldung / Enrollment:

Enrollment for CULTURAL STUDIES via the American Studies section:
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to mareike.spychala(at)uni-bamberg.de )
  • An-/Abmeldung zur Lehrveranstaltung (course registration): March 02 - May 02, 2020
  • An-/Abmeldung zur Prüfung (ECTS/ToR registration) for cultural studies: 03. Juni 2020 - 03. Juli 2020

Enrollment for LITERARY STUDIES via the English Literature department:

Vom 9. Februar 2020 (9 Uhr) bis 17. April 2020 (23:59 Uhr) via FlexNow!
Guest auditors pease contact kerstin-anja.muenderlein(at)uni-bamberg.de

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Information on how to solve problems with your registration: https://www.uni-bamberg.de/anglistik/studium/informationen-zu-flexnow/
Inhalt:
Please note: This course starts during the week April 20-25, when important information about the organization of this semester will be shared. Therefore, make sure to be registered for this class on FlexNow at least one day before the first scheduled session! Registered students will then be signed into the respective VC class by the instructor.

Both Doctor Who and Star Trek have been mainstays of science fiction TV for more than five decades. Apart from having produced enormous amounts of content during this time, the respective canons of Star Trek and Doctor Who have also expanded exponentially into a variety of media, such as TV, film, books, or video games. In addition to commissioned media, both shows have found a basis of sustained interest in their respective fandoms, be it in fanfiction, fanfilm, or fanart. It is this decades-long cultural influence and the shows’ intertextuality that make them productive topics for scholarly investigation.
This course will use a variety of theoretical approaches to the study of literature and popular culture, TV shows, and fandom in general, among them Horkheimer and Adorno’s concept of the “culture industry,” Roland Barthes’ semiotic approach to cultural materials, and Henry Jenkins’ work on fan culture, to approach Doctor Who and Star Trek and interrogate their continued success in and influence on British and American science fiction in particular and popular culture in general.

 

From Heart of Darkness to Apocalypse Now: Defining and (Re-)thinking Otherness

Dozent/in:
Touhid Chowdhury
Angaben:
Seminar/Proseminar, 2 SWS, ECTS: 6, Studium Generale
Termine:
Di, 18:00 - 20:00, MG1/01.02
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Module Allocation:
1.1 Seminar
BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft / freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
Ergänzungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar max. 6 ECTS
LA GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
BA Berufliche Bildung: Basis/Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
LA GS/HS/MS/RS: Basis/Aufbaumodul Literaturwissenschaft (b): Seminar 6 ECTS

1.2 Übung:
all modules including an obligatory/optional reading tutorial (Übung) for literature in
LA GS/HS/MS/RS/GY
BA Anglistik/Amerikanistik
MA English and American Studies
MA WiPäd
Erweiterungsbereich English and American Studies

(De)Registration in FlexNow: 04.03.2020, 10:00 - 25.04.2020, 23:59 (NEW)
Inhalt:
Edward Said, in his seminal work Orientalism, illustrates the Western xenophobic discourse of ‘Othering’. Said’s theory states that since the inception of European Enlightenment and colonization, Western society has essentialized and othered a self-glorifying contrast between its own civilized society and primitive, unenlightened cultures outside of Europe. This is a prevalent theme in many literary texts and films. One of the most obvious example would be Joseph Conrad’s novella Heart of Darkness that depicted Africa and African highly in a denigrating characterization by Marlow’s repetitious use of the word ‘savage’ in reference to African Americans, which connotes being uncivilized and archaic. Therefore, levelled Africa and African as the Other!

This course will introduce ideas, theories and examples of the representation of Otherness. The overall aim is to introduce a greater degree of awareness and self-reflection in relation to studying ‘other’ cultures. This course will introduce key terms and ideas that will be used to understand, interpret and analyze texts and films pertaining to the idea of the Other. To do that, following terms will be discussed: Edward Said and Orientalism; Colonialism; Postcolonialism and its theories; and issues of constructing the Other. Throughout the course, we will explore specific texts and films that illustrate themes emerging from a consideration of these theoretical concepts.
Empfohlene Literatur:
Joseph Conrad. Heart of Darkness. Penguin Classic Edition (1984).
William Somerset Maugham. “The Letter.” OUP Australia New Edition (1986).
Chinua Achebe. Things Fall Apart. African Writers Series Edition (1978).
Ama Ata Aidoo. Our Sister Killjoy. Longman Group Ltd. (1977).
John le Carré. The Constant Gardener. Hodder & Stoughton (2001).
Utsana Phleungtham. The Story of Jan Dara. Thai Modern Classic (1995).
Francis Ford Coppola. Apocalypse Now. 1979. (Movie).
Roland Joffe. The Killing Fields. 1984. (Movie).

 

Hijab, Islam, and the Voice of the Subaltern

Dozent/in:
Mahbub Alam
Angaben:
Seminar/Proseminar/Übung, 2 SWS, ECTS: 6, Studium Generale, Gender und Diversität, Zentrum für Interreligiöse Studien
Termine:
Di, 16:00 - 18:00, FL2/01.01
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Module Allocation:

BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft / freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
BA Berufliche Bildung: Basis/Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
LA GS/HS/MS/RS: Basis/Aufbaumodul Literaturwissenschaft (b): Seminar 6 ECTS
LA GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS

2. (De)Registration:
in FlexNow! (except for guest auditors): 04.03.2020, 10:00 - 25.04.2020, 23:59 (NEW)
guest auditors: please contact lecturer
Inhalt:
Women are being infringed, marginalized and discriminated in the liberal West as well as in the conservative Islamic countries like Saudi Arabia and Iran based on whether they wear the hijab or not. In France, women face financial penalty for wearing the Muslim head covering in schools and on beaches. Contrastingly, in Saudi Arabia and Iran they are fined and even arrested for not wearing the hijab. In these instances, women fall into a subaltern category where against the will of the politicians they are helpless and cannot decide for themselves what to wear and what not to wear.
Muslim women are often presented in the Western media as either an oppressed class or a threat to the national identity. Thus, the veil is perceived as a symbol of oppression and in the name of secular liberalism and national security many European countries have adopted policies to control the hijab in the public sphere. However, no such steps have been taken to control religious symbols for men, such as the skull cap or beard.
Restriction on wearing hijab means a restriction of free will for those who choose to abide by traditional Islamic practices. On the other hand, forcing women to wear the garments they do not like to wear is a blatant act of sabotage to their liberty. In Minaret Leila Aboulela presents the life of a Muslim woman who reconstructs religion in her life. Through the depiction of the religious transformation of Najwa, the protagonist of the novel, Aboulela breaks the Western stereotypes of Muslim women. Najwa is not submissive to any man and makes her own choices. She goes to the Mosque and puts on Islamic dress including the hijab of her free will. Her religious transformation brings a new meaning of life to herself. She finds protection, peace and strength in Islam. On the contrary, Azar Nafisi finds political Islam oppressing. She had to leave her job because she did not comply with the Iranian law of head covering. Like Nafisi there are women in the Islamic world who are forced to wear the hijab.
In this seminar we will critically analyze Minaret and Reading Lolita in Tehran: A Memoir in Books and discuss the problems of hindering women from wearing the hijab in the West and forcing them to wear it in the conservative Islamic countries.
Empfohlene Literatur:
Aboulela, Leila. Minaret. 2005.
Nafisi, Azar. Reading Lolita in Tehran: A Memoir in Books. 2003.

 

Jane Austen: Interpretation and Adaptation

Dozent/in:
Kerstin-Anja Münderlein
Angaben:
Seminar/Proseminar, 2 SWS, ECTS: 6, Studium Generale, Gender und Diversität
Termine:
Di, 18:00 - 20:00, U5/01.22
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Module Allocation:
1.1 Seminar
BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft / freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
Ergänzungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar max. 6 ECTS
LA GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
BA Berufliche Bildung: Basis/Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
LA GS/HS/MS/RS: Basis/Aufbaumodul Literaturwissenschaft (b): Seminar 6 ECTS

1.2 Übung:
all modules including an obligatory/optional reading tutorial (Übung) for literature in
LA GS/HS/MS/RS/GY
BA Anglistik/Amerikanistik
MA English and American Studies
MA WiPäd
Erweiterungsbereich English and American Studies

(De)Registration in FlexNow: 04.03.2020, 10:00 - 25.04.2020, 23:59 (NEW)
Inhalt:
Jane Austen is certainly one of the best-known authors in English literature. Even though she only wrote six complete novels in her short life, Austen has been an audience favourite ever since she published her books in the early 19th century. Her novels have been studied by generations of students and artists of all kinds and each generation both drew on previous interpretations and analyses of her works and added new ones. This course will specifically look at how such interpretations and analyses in all kinds of scholarship and media have shaped and keep re-shaping the popular and academic discouse of Austen. To do so, we will look at her novels and their adaptations in film, TV and online content such as web series or fanfictions. In addition, we will read and analyse some of Austen's unfinished works as well as her minor works and letters to see how she herself participated in the literary discourse of her own time. A special focus will be laid on reception theory to study the effect of audience interpretation and adaptation on the cultural understanding of Austen's writing. Hence, the course material will cover both primary texts (by Austen and by other writers/filmmakers/other artists) and scholarly texts on adaptation, reception theory and discourse formation.
Empfohlene Literatur:
Mandatory reading list:

Jane Austen. Lady Susan. c.1794/1871
---. Sense and Sensibility. 1811
---. Pride and Prejudice. 1813
---. Mansfield Park. 1814
---. Emma. 1815
---. Northanger Abbey. 1818
---. Persuasion. 1818

 

Of Grand Tours, Expeditions and Postcolonial Tourism: A Survey of Travel Writing

Dozent/in:
Susan Brähler
Angaben:
Seminar/Proseminar/Übung, 2 SWS, ECTS: 6, Studium Generale, Erweiterungsbereich
Termine:
Do, 14:00 - 16:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Module Allocation:

1.1 Seminar
BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft / freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
Ergänzungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar max. 6 ECTS
LA GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
BA Berufliche Bildung: Basis/Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
LA GS/HS/MS/RS: Basis/Aufbaumodul Literaturwissenschaft (b): Seminar 6 ECTS

1.2 Übung:
all modules including an obligatory/optional reading tutorial (Übung) for literature in
LA GS/HS/MS/RS/GY
BA Anglistik/Amerikanistik
MA English and American Studies
MA WiPäd
Erweiterungsbereich English and American Studies

2. (De)Registration:

in FlexNow! (except for guest auditors): 04.03.2020, 10:00 - 25.04.2020, 23:59 (NEW)

guest auditors: please contact lecturer
Inhalt:
Quests, pilgrimages, expeditions, sentimental journeys, picaresque and picturesque travels, eco-tourism and travel influencers. Over the past five centuries travelling to and from the British Isles has seen many shapes and fulfilled a range of purposes. This seminar on travel writing sets out to explore some of the facets of this genre that has been variously termed “notoriously refractory to definition” (Holland/Huggan) but also “the most socially important of all literary genres” (Youngs).

How does travelling re-shape our identities? And how does it alter our view of others, of authenticity and the exotic? What are the implications of gender, sexual and ethnic identity for the (fictional) travel experience? Participants will be introduced to the evolving field of tourism studies as well as its intersections with literary studies, to theories of identity, place and space as well as Edward Said’s theory of Orientalism (1978). The texts read in class will range from The Travels of Sir John Mandeville (1350s), Captain James Cook’s Journals, Laurence Sterne’s A Sentimental Journey (1768), The Interesting Narrative of the Life of Olaudah Equiano (1789), Mary Wollstonecraft’s letters from Scandinavia (1796) and Mary Kingsley’s accounts of West Africa to Louise Doughty’s The Stone Cradle (2006) and Bernardine Evaristo’s Soul Tourists (2005).
Empfohlene Literatur:
Excerpts of all primary texts will be made available on the VC. Those texts which need to be read in full length will be published soon.

 

Pop Avant-Garde from America and Britain to Italy / Avanguardia pop dall’America e Gran Bretagna all'Italia

Dozentinnen/Dozenten:
Igor Almeida Ferreira Baldoino, Franko Burolo
Angaben:
Seminar/Proseminar/Übung, 2 SWS, ECTS: 6, Studium Generale, Gender und Diversität
Termine:
Mi, 10:15 - 11:45, U5/02.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Module Allocation:

1.1 Seminar
BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft / Aufbaumodul Kulturwissenschaft / freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
BA Berufliche Bildung: Basis/Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
LA GS/HS/MS/RS: Basis/Aufbaumodul Literaturwissenschaft (b): Seminar 6 ECTS
LA GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft / Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Seminar 6 ECTS

1.2 Übung:
all modules including an obligatory/optional reading tutorial (Übung) for literature and culture (except Consolidation Module!) in
LA GS/HS/MS/RS/GY
BA Anglistik/Amerikanistik
MA English and American Studies
MA WiPäd
Erweiterungsbereich English and American Studies

Not open for Consolidation Module!

2. (De)Registration:
in FlexNow! (except for guest auditors): 04.03.2020, 10:00 - 25.04.2020, 23:59 (NEW)
guest auditors: please contact lecturer
Inhalt:
In 1976, the British public was struck by two singular verses: “I am an antichrist! / I am an anarchist!”, screamed by a cynical jeering voice of a certain Johnny Rotten, who fronted a group shamelessly called Sex Pistols. The shock provoked both indignation and admiration that soon had an international impact and kick started a new generation of young artists inspired by it under the common denominator of “punk”.

This “punk” denominator was very soon split up into various others: new wave, industrial, goth etc., and its impact seems to resonate throughout pop culture and beyond, even today. Because of its defiant attitude, destructive, yet playful creativity, and fast developing related and post-tendencies around the world, it was soon suggested that punk resembles futurism, dada, situationism or other avant-garde movements and tendencies.

With focus on English- and Italian-speaking cultural areas, this course will provide food for thought and discussions about avant-garde aesthetics, gender, and how they manifest, if they do, in punk and related tendencies in pop culture. While it is a widespread viewpoint that punk is just about the music, the course aims at the portrayal of its literary value, through its lyrics, poetry and later developed fiction with examples from Cyberpunk, Steampunk and Feminist Punk. The possible ethical and political meanings of such expression will also be presented and discussed, since political engagement is one of the central aspects of both the avant-garde and punk.

Students of Italian language and literature will also have separate sessions for analysis of Italian texts in its original language.
Empfohlene Literatur:
Mandatory reading:
Fiction:
Acker, Kathy. Blood and Guts in High School. 1984. Gibson, William. Neuromancer. 1984. Sterling, Bruce. The Difference Machine. 1990.

Albums and Lyrics:
Alternative TV. “Action Time Vision”. The Image has Cracked, Surrey Sound Studios, 1978. The Clash. The Clash, CBS Studios in London, 1977.
Sex Pistols. “Anarchy in the UK”. Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols, Wessex Sound Studios, 1977.
Sex Pistols. “God Save the Queen”. Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols, Wessex Sound Studios, 1977.
Sex Pistols. “Holidays in the Sun”. Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols, Wessex Sound Studios, 1977.
Sex Pistols. “Pretty Vacant”. Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols, Wessex Sound Studios, 1977.
The Slits. Cut, Ridge Farm Studio, 1979.
Wire. Pink Flag, Advision Studios, 1977.

More material WILL be added during the semester

 

In the Spotlight: A Survey of US-American Literary History (e-learning course)

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Proseminar, 2 SWS, ECTS: 6, Dies ist ein reines Online-Seminar. Anmeldung erfolgt über die VHB!
Termine:
Der Kurs findet ausschließlich virtuell statt. Er steht über die virtuelle Hochschule Bayern Studierenden aller bayerischen Universitäten bzw. Hochschulen zur Verfügung.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt Englisch: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft


2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation (individual tasks and group work)
  • term paper in English (following the Style Sheet)


3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • via Virtuelle Hochschule Bayern!
  • An-/Abmeldung zur Lehrveranstaltung: April 1st - May 1st, 2020 (via vhb website!)
  • An-/Abmeldung zur Prüfung: July 1st - August 1st, 2020 (via email to the instructor)

Die Lehrveranstaltung ist als Online-Kurs konzipiert. Sie steht über die virtuelle Hochschule Bayern [ https://www.vhb.org/startseite ] Studierenden aller bayerischen Universitäten bzw. Hochschulen zur Verfügung.
Inhalt:
This seminar is an internet-based survey course that offers students in the “Aufbaumodul Literaturwissenschaft” an overview of the main developments in US-American literary history. The class will help students to understand the links between literary periods, their central ideas, and important stylistic features. The course provides participants with detailed information about the complexities that underlie and connect each literary work and period. The course’s other main goal is to familiarize students with key texts and key discourses of US-American literature, such as race, class, and gender. The texts were chosen because they either represent crucial aspects of their respective literary periods, or because they address topics and concepts that were controversial at this particular point in history.

Despite being an E-Learning course, this is a discussion-based class, so active participation is crucial. Participants are required to contribute to class discussions by posting at least two quality responses per forum. Your learning process will be enabled through your active involvement in the different assignments, which are designed to allow you as much creative freedom as possible while assisting you in your reading and understanding of the poems, short stories, novels, and plays.
Empfohlene Literatur:
Most readings will be made available via the Learning Management System (VC/Moodle).
Two texts, however, need to be acquired by each participant individually:
  • Kate Chopin, The Awakening (1899)
  • Kurt Vonnegut, Slaughterhouse-Five, or The Children’s Crusade: A Duty-Dance with Death (1969)

 

PS From Waka to Weta: Approaching New Zealand Cultural History

Dozent/in:
Lina Strempel
Angaben:
Proseminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6
Termine:
Do, 14:00 - 16:00, OK8/02.04
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:
BA Anglistik/Amerikanistik:
Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kultur: Seminar Britische Kultur 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
Ergänzungsmodul (ab WS 2014/15; je nach Belegung des Faches 6, 4 oder 3 ECTS)

BA Berufliche Bildung:
Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS

LA GS/HS/MS/RS:
Basis/Aufbaumodul Literaturwissenschaft (b): Seminar 6 ECTS Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)

LA GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft; Aufbaumodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Landeskunde/Kulturwissenschaft
LA GY:(Kombination mit Russisch) Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
LA GY: (Kombination mit Russisch) Wahlpflichtmodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur 5 ECTS

Erasmus and other visiting students:
Seminar (6 ECTS)

Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
active participation
presentation (30 minutes)
term paper in English, 3.000-4.000 words

An- und Abmeldung Lehrveranstaltung / Enrollment:
April 6 until April 24, 2020

via FlexNow "Professur für Anglistische und Amerikanistische Kulturwissenschaft" (Students without access to FlexNow (Erasmus) please send an email to pascal.fischer(at)uni-bamberg.de or carmen.zink(at)uni-bamberg.de.)

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
From a European perspective Aotearoa/New Zealand, the final major landmass to be settled by humans, is still commonly viewed as a remote, peaceful Pacific paradise known for its unspoilt nature and breath-taking landscapes that attract film-makers, tourists, and wealthy expats alike. This seminar sets out to look both at and beyond the nation’s (colonial) myths and narratives and seeks to critically explore the small country’s brief history and cultural formation. Following a roughly chronological order for the first half of the term, the course will cover major events from the arrival of the first Polynesian settlers in the 13th century, and its British colonisation in the 19th century, to the challenges of today’s pluralistic society tragically testified to by the Christchurch mosque attacks last year.
The participants’ understanding of Aoteaoroa/ New Zealand contexts will be advanced by selected readings that include excerpts from historical sources, legal documents, and literary works as well as secondary and theoretical texts on New Zealand history, culture and literature and (post)colonialism in general. The second part of the seminar will proceed thematically by looking into e. g. the role of Māori culture and language today, the nation’s relationship with nature, and how New Zealand compares to other former British dominions like Australia or Canada.
Readings will be made available on the VC.

 

PS The Scottish Renaissance and its Literary-Cultural Implications

Dozent/in:
Mario Ebest
Angaben:
Proseminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6
Termine:
Einzeltermin am 26.6.2020, 10:00 - 17:00, LU19/00.09
Einzeltermin am 27.6.2020, Einzeltermin am 3.7.2020, Einzeltermin am 10.7.2020, 10:00 - 17:00, MG1/02.05
Die Veranstaltung findet als Blockseminar statt.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:
BA Anglistik/Amerikanistik:
Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kultur: Seminar Britische Kultur 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
Ergänzungsmodul (ab WS 2014/15; je nach Belegung des Faches 6, 4 oder 3 ECTS)

BA Berufliche Bildung:
Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS

LA GS/HS/MS/RS:
Basis/Aufbaumodul Literaturwissenschaft (b): Seminar 6 ECTS Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)

LA GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft; Aufbaumodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Landeskunde/Kulturwissenschaft
LA GY:(Kombination mit Russisch) Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
LA GY: (Kombination mit Russisch) Wahlpflichtmodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur 5 ECTS

Erasmus and other visiting students:
Seminar (6 ECTS)

Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
active participation
presentation (30 minutes)
term paper in English, 3.000-4.000 words

An- und Abmeldung Lehrveranstaltung / Enrollment:
April 6 until April 24, 2020

via FlexNow "Professur für Anglistische und Amerikanistische Kulturwissenschaft" (Students without access to FlexNow (Erasmus) please send an email to pascal.fischer(at)uni-bamberg.de or carmen.zink(at)uni-bamberg.de.)

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
This seminar aims at introducing and exploring the literary-cultural movement of the Scottish Renaissance (1920-1950), which also had significant implications within the field of national Scottish politics. From the angle of literary as well as cultural studies, we will be looking into novels such as Neil Miller Gunn's Butcher's Broom, Fionn Mac Colla's And the Cock Crew, and Lewis Grassic Gibbon's Sunset Song. In addition, we will read and discuss some (enigmatic) poems written by Hugh MacDiarmid. Topics involved include: Scotland in the 20th century; Scotland s national identity; Scotland as an internal colony. Students wishing to take part should have read at least two of the novels before the seminar starts.



UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof