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MA RelLit 3 – Sprachmodul

 

Hebräisch für Fortgeschrittene

Dozent/in:
Keren Presente
Angaben:
Sprachpraktische Ausbildung, Gaststudierendenverzeichnis, Studium Generale, Zentrum für Interreligiöse Studien
Termine:
Mo, 16:00 - 18:00, FL2/01.01
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Anmeldung/Abmeldung vom 27.09.2021 (10:00 Uhr) bis 29.10.2021 (23:59 Uhr) über FlexNow!

Die 1. Sitzung ist online. Bitte melden Sie sich zusätzlich per Mail bei der Dozentin für die Lehrveranstaltung an, damit Sie vor der ersten Sitzung den Zugang zum Online-Seminarraum erhalten.

Modul:
  • Studium Generale

Modulzugehörigkeit: Master Religionen verstehen
  • MARelLit 3b
  • MARelLit InterS-SP
Inhalt:
Sie haben bereits einen Überblick über das Verbsystem in den verschiedenen Binjanim, vor allem in Gegenwart und Vergangenheit. In diesem Kurs lernen Sie die Zukunftsformen und ihre Funktionen. Ein anderer Kursschwerpunkt ist die Substantivierung/Nominalisierung. Bekannte und neu erlernte grammatische Themen werden in Konversationen angewandt. Thematisch beschäftigen wir uns vorrangig mit Mythen, Feiertagszyklen und Ritualen
Empfohlene Literatur:
Roth-Gavison, Dalia & Spektor, Dana: Hebrew Take Two, Academon Verlag, 2019 (oder ältere Auflagen). ISBN 9789653501690 oder als eBook: ISBN 9789653501706.

 

Impossible Worlds, Unspeakable Sentences: Exploring Postclassical Narratologies

Dozent/in:
Susan Brähler
Angaben:
Hauptseminar, 2 SWS, ECTS: 8, Studium Generale, Zentrum für Interreligiöse Studien, Erweiterungsbereich
Termine:
Do, 14:00 - 16:00, Raum n.V.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Module Allocation:
BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)

BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS

LA GY: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)

MA English and American Studies:
Master Module English and American Literature: Seminar (8 ECTS)
Profile Module English and American Literature I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Consolidation Module English and American Literature I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)

Erweiterungsbereich English and American Studies: Master Module or Profile Module I or III English and American Literature: Seminar (8 ECTS)

MA Religionen verstehen / Religious Literacy: Schlüsseltexte in einer wissenschaftlichen Fremdsprache: Mastermodul / Reading English Academic Key Texts: Master Module (MA RelLit 3a): Seminar (5 ECTS)

Erasmus and other visiting students: Seminar (6 or 8 ECTS)

open for Consolidation Module Literature (seminar)
NOT open for Ergänzungsmodul

2. (De)Registration:

in FlexNow! (except for guest auditors): 01.03.2021, 10:00 - 25.04.2021, 23:59

guest auditors: please contact lecturer
Inhalt:
Why do readers empathise with fictional characters? To what effect do narratives break with real-world frames and feature dead or unborn narrators? How can a story be told by a dog? How can poems, movies, paintings, videogames or cartoons be accommodated into narratological models? And how is storytelling enmeshed with ideology? Do the gender, sexual and ethnic identities of a narrator make a difference? – These are only some of the questions that have been dealt with by postclassical narratologists over the past three decades.

Since its structuralist beginnings in the mid-1960s and a first ‘classical phase’ (– early 1980s), the field of narratology has seen methodological and thematic extensions as well as (more radical) revisions, contestations and diversifications, to the point when Ansgar Nünning – as early as 2003 – questioned the usefulness of keeping ‘narratology’ as an overarching term for the ever-proliferating number of ‘postclassical narratologies’. Ever since its first coinage in David Herman’s seminal study Narratologies: New Perspectives on Narrative Analysis (1999), the label ‘postclassical narratology’ has come to denominate a set of interdisciplinary, pragmatic, context- and reader-oriented narratologies which, in opposition to classical models striving to develop ‘universal’ categories, “consider the circumstances that make every act of reading different” (Herman/Vervaeck 2005).

After a revision of the classical narratologies of especially Tvetan Todorov, Franz Stanzel and Gérard Genette and Seymour Chatman, we will dedicate each session to the theory as well as methodology and application of a distinctive postclassical narratological approach. Students will be asked to read theoretical texts in preparation for each meeting as well as (excerpts from) fictional and non-fictional texts.

Among the postclassical narratologies we will cover are: transgeneric and transmedial narratology, rhetorical narratology, cognitive, natural and unnatural narratology, feminist, queer and postcolonial narratology, ideology and narrative, narratology beyond the human.

Please note: for students participating in this seminar, the online Master Class held by narratologist Prof. Dr. Jan Alber (RWTH Aachen) on 17 and 18 December is mandatory. Please check the following website for details: https://www.uni-bamberg.de/englit/news-englische-literaturwissenschaft/artikel/master-class-with-prof-dr-jan-alber/
Empfohlene Literatur:
Weekly reading assignments of theoretical texts will be made available on the Virtual Campus. A list of primary texts will be published here soon.

 

Modernes Hebräisch I

Dozent/in:
Keren Presente
Angaben:
Sprachpraktische Ausbildung, 4 SWS, ECTS: 6, Gaststudierendenverzeichnis, Studium Generale, Zentrum für Interreligiöse Studien, Erweiterungsbereich, Frühstudium
Termine:
Mo, Di, 12:00 - 14:00, FL2/01.01
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Anmeldung/Abmeldung vom 27.09.2021 (10:00 Uhr) bis 29.10.2021 (23:59 Uhr) über FlexNow!

Die 1. Sitzung ist online. Bitte melden Sie sich zusätzlich per Mail bei der Dozentin für die Lehrveranstaltung an, damit Sie vor der ersten Sitzung den Zugang zum Online-Seminarraum erhalten.

Leistungsnachweis: Portfolio

Modulzugehörigkeit BA Jüdische Studien:
BA-Hauptfach jüdische Studien:
  • S/H1 (Modernes Hebräisch, 6 ECTS)

BA-Nebenfach 45 Judaistik und Jüdische Studien:
  • V/N-45 2b (Sprache und Literatur, 6 ECTS)

Modulzugehörigkeit: Master Religionen verstehen
  • MARelLit 3b
  • MARelLit InterS-SP
Inhalt:
Der Kurs für AnfängerInnen konzentriert sich auf die Anwendung der modernen Sprache. Wir lernen das hebräische Alef-Bet in Druck- und Schreibschrift, Basiswortschatz des Alltags, erste Grundlagen der Grammatik (wie z. B. Verben im Präsens, Zahlen) und üben Konversation in Kennenlernen-Situationen.
Empfohlene Literatur:
Ivrit Bekef; Smadar Raveh-Klemke, Hempen Verlag, 2014. ISBN-10: 3944312090; ISBN-13: 978-3944312095 (oder ältere Auflagen)



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