UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
kompakt

kurz

Druckansicht

 
 
Stundenplan

 
 
 Extras
 
alle markieren

alle Markierungen löschen

Ausgabe als XML

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Lehrveranstaltungen einzelner Einrichtungen

 
 
Vorlesungsverzeichnis >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >> Institut für Anglistik und Amerikanistik >> Britische und Amerikanische Kultur >>

Seminare im Vertiefungsmodul (inklusive MA-Module)

 

British Politics as Performance (Kompaktseminar)

Dozent/in:
Stefan Eick
Angaben:
Seminar/Hauptseminar, 2 SWS, ECTS: 8, An-/Abmeldung über FlexNow: 15.03.2022 (10:00 Uhr) bis 29.04.2022 (23:59 Uhr); An-/Abmeldung zur Prüfung über FlexNow: 20.06.2022 (10:00 Uhr) bis 15.07.2022 (23:59 Uhr)
Termine:
Einzeltermin am 30.4.2022, 14:00 - 20:00, KR12/02.05
Einzeltermin am 14.5.2022, Einzeltermin am 11.6.2022, Einzeltermin am 25.6.2022, 12:00 - 20:00, KR12/02.05
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Teilnahmevoraussetzungen/Conditions of participation:

B.A. Anglistik/Amerikanistik: Abgeschlossenes Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft
B.A / LA GY Anglistik/Amerikanistik: Abgeschlossenes Aufbaumodul Literaturwissenschaft

Modulzugehörigkeit/Module applicability:

I. Literaturwissenschaft:

BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
LA GY: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
MA English and American Studies: Master Module English and American Literature: Seminar (8 ECTS)
Profile Module English and American Literature I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Consolidation Module English and American Literature I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Erweiterungsbereich English and American Studies: Master Module or Profile Module I or III English and American Literature: Seminar (8 ECTS)
Erasmus and other visiting students: Seminar (6 or 8 ECTS)

Open for Consolidation Module Literature (seminar); NOT open for Ergänzungsmodul.

Please note that you can find this 'Literaturwissenschaft' seminar listed under the rubric of 'LS Britische Kultur' in FlexNow.

II. Kulturwissenschaft:

B.A. Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft B.A. Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar (6 ECTS)
M.A. English and American Studies: Master Module English and American Culture: Seminar (8 ECTS)
Profile Module English and American Culture I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Consolidation Module English and American Culture I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer M.A.: Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 1 oder 2: Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante I): Seminar (8 ECTS)
Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 2: Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante II): Seminar (6 ECTS)
M.A. Literatur und Medien: Literatur-, Medien- und Kulturtheorie, Erweiterung Literatur-, Medien- und Kulturtheorie LA (alt) alle, Diplom, Magister: Hauptseminar Kulturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
Joint Degree: Compulsory Subjects and Restricted Electives: Mastermodul Cultural Studies
Restricted Electives: Profilmodul Cultural Studies

The Vertiefungsmodule and Mastermodule will be examined by a term paper (3,500-4,500 and 4,500-6,000 words respectively); the Consolidation Modules will be assessed by an oral examination. Further information on the examinations can be obtained from this address: https://www.uni-bamberg.de/britcult/studium/ .
Inhalt:
The spectacle of Brexit, the eccentricity of Boris Johnson, heated debates in the House of Commons: these are just a few examples of how British politics seems to be marked by a performative quality largely absent from the more sober and solemn workings of the German political system.

In this seminar, we are going to examine British performances of politics in both fiction and real life . We are going to look at specific examples of staging politics, and we will try to understand the reasons behind a theatrical bent that seems to put style over substance.

Preliminary content includes:

• Performative approaches to culture and politics.
• The British political system.
• The parliamentary tradition, the constitutional monarchy, and the unwritten constitution
• The Shakespearian political imaginary and the concept of the “good ruler”.
• Arthurian romance and its renaissance in the 19th century.
• The links between empiricism, “playful detachment” and “national character”.
• The tension between exceptionalism and declinism.
• The Royal Family as spectacle of the state.
• The rhetoric of Winston Churchill.
• The “Cambridge Five”: spy fiction and the performance of left-wing politics.
• Margaret Thatcher: style, vision, and the performance of neoliberal politics.
• New Labour, Cool Britannia – spin and delivery? Performing class and community in Tony Blair’s 1990s.
• Brexit and recent controversies.

Within these topics we will not only consider actual politics but also trace performances of politics in engaging works of literature and popular filmic representations of British politics such as The Crown (Netflix, 2016- ), House of Cards (British original, BBC, 1990), The Thick of It (BBC, 2005-2012), Yes Minister/Yes, Prime Minister (BBC, 1980-1984/1986-1988), Spitting Image (ITV, 1984-1996) and Brexit: The Uncivil War (Toby Haynes, 2019).
Empfohlene Literatur:
Julian Barnes, England, England [1998] (London: Vintage, 2008).
David Boyle, The Remains of the Way (Steyning: Real Press, 2017).
John Le Carré, Tinker Tailor Soldier Spy [1974] (London: Penguin, 2018).
Hannah Coler, Cambridge 5 Zeit der Verräter (Munich: Limes, 2017).
Michael Dobbs, House of Cards [1989] (London: Harper Collins, 1998).
Julian Mitchell, Another Country (Charlbury: Amber Lane, 1982).
Alfred Lord Tennyson, Idylls of the King [1859] (London: Penguin, 1983).

It is expected that you read The Remains of the Way for the first session, and Idylls of the King for the second session. The other texts should be read for the third and fourth session in a manner to be discussed at the start of the seminar. Students fluent in German should read Coler s Cambridge 5; students who are not should read Mitchell s play Another Country instead. Tasks, further material and extracts from Idylls of the King will be made available on the VC.

 

Exkursion/Seminar: Die Shakespeare-Übersetzungen von August Wilhelm Schlegel und des Tieck-Kreises. Kontext -- Geschichte -- Edition (13.-18. Juni 2022)

Dozent/in:
Christa Jansohn
Angaben:
Seminar, 2 SWS, ECTS: 8, An-/Abmeldung über FlexNow: 15.03.2022 (10:00 Uhr) bis 29.04.2022 (23:59 Uhr); An-/Abmeldung zur Prüfung über FlexNow: 20.06.2022 (10:00 Uhr) bis 15.07.2022 (23:59 Uhr)
Termine:
Do, 16:00 - 18:00, LU19/00.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Teilnahmevoraussetzungen/Conditions of participation:

B.A. Anglistik/Amerikanistik: Abgeschlossenes Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft

Modulzugehörigkeit/Module applicability:

B.A. Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
B.A. Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar (6 ECTS)
M.A. English and American Studies: Master Module English and American Culture: Seminar (8 ECTS)
Profile Module English and American Culture I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer M.A.: Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 1 oder 2: Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante I): Seminar (8 ECTS)
Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 2: Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante II): Seminar (6 ECTS)
M.A. Literatur und Medien: Literatur-, Medien- und Kulturtheorie, Erweiterung Literatur-, Medien- und Kulturtheorie
LA (alt) alle, Diplom, Magister: Hauptseminar Kulturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
Joint Degree: Compulsory Subjects and Restricted Electives: Mastermodul Cultural Studies
Restricted Electives: Profilmodul Cultural Studies

Further information on the term paper can be obtained from this address: http://www.uni-bamberg.de/britcult/leistungen/studium/.
Inhalt:
Die als „Schlegel/Tieck“ bekannt gewordene Übersetzung sämtlicher Dramen William Shake¬speares – sie wurde 1797 von August Wilhelm Schlegel begonnen und in den 1820er Jahren von Ludwig Tieck, seiner Tochter Dorothea und Wolf Heinrich von Baudissin fortgeführt – ist zu einem klassischen Text der deutschen Literatur geworden. Die Tagung und das anschließende Kompaktseminar möchte eine Neubewertung dieser Übertragungen vornehmen, indem sie nach ihren Kontexten fragt: nach den Bedingungen, der Theorie und der Praxis des Übersetzens, nach der Bedeutung innerhalb des frühromantischen Programms sowie nach dem Konzept einer „romantisch-poetischen“ Übersetzung. Außerdem werden die Unterschiede in den Verfahren August Wilhelm Schlegels bzw. des Tieck-Kreises, schließlich die intensive Rezeption bis in die Gegenwart vorgestellt und diskutiert; auch soll es um die Frage gehen, wie der „Schlegel/Tieck“ heute am sinnvollsten historisch-kritisch ediert werden kann, welche Anforderungen dabei zu beachten sind und welche digitalen Verfahren bei einer solchen dringend notwendigen Edition zum Einsatz kommen müssen. Konferenzsprache ist Deutsch.

Vorbesprechung: TBA (voraussichtlich 2 Termine an einem Donnerstag, 15:45-17:00 Uhr).
Empfohlene Literatur:
All texts will be provided as PDF files.

 

Shakespeare and the German Book Market in the 19th Century

Dozent/in:
Christa Jansohn
Angaben:
Seminar, 2 SWS, ECTS: 8, An-/Abmeldung über FlexNow: 15.03.2022 (10:00 Uhr) bis 29.04.2022 (23:59 Uhr); An-/Abmeldung zur Prüfung über FlexNow: 20.06.2022 (10:00 Uhr) bis 15.07.2022 (23:59 Uhr)
Termine:
Do, 14:00 - 16:00, LU19/00.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Teilnahmevoraussetzungen/Conditions of participation:

B.A. Anglistik/Amerikanistik: Abgeschlossenes Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft

Modulzugehörigkeit/Module applicability:

B.A. Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
B.A. Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar (6 ECTS)
M.A. English and American Studies: Master Module English and American Culture: Seminar (8 ECTS)
Profile Module English and American Culture I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer M.A.: Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 1 oder 2: Mastermodul
Kulturwissenschaft (Variante I): Seminar (8 ECTS)
Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 2: Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante II): Seminar (6 ECTS)
M.A. Literatur und Medien: Literatur-, Medien- und Kulturtheorie, Erweiterung Literatur-, Medien- und Kulturtheorie
LA (alt) alle, Diplom, Magister: Hauptseminar Kulturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
Joint Degree: Compulsory Subjects and Restricted Electives: Mastermodul Cultural Studies
Restricted Electives: Profilmodul Cultural Studies

Further information on the term paper can be obtained from this address: http://www.uni-bamberg.de/britcult/leistungen/studium/.
Inhalt:
The story of Shakespeare’s advancement to the ranks of a classic and a national poet in 18th and 19th-century Germany has often been told, though mostly in the context of a continuous fight for the ‘true’ Shakespeare against the various distortions of the original by translators and adaptors.

It is rather rare in discussions of the genesis of the literary appropriation of Shakespeare in Germany that other, more immediately concerned agents (the producers, artists, translators, distributors) as well as political, social and economic factors are taken into account. Unfortunately, all too little is known about many of the publishers and printers involved in the process of literary mediators: how long did they exist, where were their centres of activity and what were their priorities? It is only in the case of some particularly large and influential publishing houses that, on the basis of sales catalogues, of the correspondence with authors, translators and book illustrators, of reviews and other documents, we are in a position to form a clearer idea of Shakespeare on the German book-market. In our seminar I would like to discuss this with reference to the particular case of the influential as well controversial figure of Carl Joseph Meyer, Georg Reimer, Gebr. Schumann and Friedrich Gotthelf Baumgärtner and his son Julius Alexander Baumgärtner.
Empfohlene Literatur:
All texts will be provided as PDF-files.

 

American Mother

Dozent/in:
Eva-Sabine Zehelein
Angaben:
Hauptseminar, 2 SWS, ECTS: 8, Gender und Diversität, Kultur und Bildung
Termine:
Di, 12:00 - 14:00, U5/02.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Module Allocation:

All modules including a specialization level seminar (Seminar im Vertiefungsmodul und Masterlevel) for literary studies or cultural studies:
  • BA Anglistik/Amerikanistik (Seminar 8 ECTS)
  • LA GY (Seminar 8 ECTS)
  • MA English and American Studies (Seminar 4, 5, 6, or 8 ECTS)
  • Erweiterungsbereich English and American Studies (Seminar 8 ECTS)
  • Erasmus and other visiting students (Seminar 6 or 8 ECTS)

>> Open for Consolidation Module literary studies and cultural studies!

2. Prerequisites for obtaining credit points:

3. FlexNow-Registration:
  • Course Participation (de)enrollment: March 15 – May 01, 2022
  • ECTS/Exam (de)registration: June 01 – July 01, 2022

Guest auditors: please contact lecturer via e-mail.

Information on how to solve problems with your registration: https://www.uni-bamberg.de/anglistik/studium/informationen-zu-flexnow/

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung der Lehrveranstaltung fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin.
Inhalt:
This course highlights iconic mothers in American socio-cultural and literary history. From Hannah Penn to Dr. Jill Biden, from Marmee (Little Women) to Shelley and Moira Pfefferman (Transparent), from Mrs. Elizabeth Freake via Florence Owens Thompson (a.k.a. "Migrant Mother") to Melissa Spitz' mom (You Have Nothing to Worry About) we will cover a broad variety of interesting and agenda-setting "real" and "fictional" mothers.

We will ask how concepts of motherhood and mothering have changed over the centuries, analyze how mothers have been (re)presented and what it needs to be(come) an American Mother.
Empfohlene Literatur:
Please buy and read:
  • Alison Bechdel, Are You My Mother?
  • Annie Weatherwax, All We Had
  • Toni Morrison, God Help the Child

 

Home 2: at home in Germany and America

Dozent/in:
Eva-Sabine Zehelein
Angaben:
Blockseminar, 2 SWS, ECTS: 8, Gender und Diversität, Kultur und Bildung
Termine:
Einzeltermin am 3.6.2022, 14:00 - 18:00, U5/02.18
Einzeltermin am 4.6.2022, 9:00 - 18:00, U5/02.18
Blockveranstaltung, 16.6.2022-19.6.2022, Raum n.V.
Vorbesprechung: Freitag, 6.5.2022, 16:00 - 18:00 Uhr, U5/01.17
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Module Allocation:

All modules including a specialization level seminar (Seminar im Vertiefungsmodul und Masterlevel) for literary studies or cultural studies:
  • BA Anglistik/Amerikanistik (Seminar 8 ECTS)
  • LA GY (Seminar 8 ECTS)
  • MA English and American Studies (Seminar 4, 5, 6, or 8 ECTS)
  • Erweiterungsbereich English and American Studies (Seminar 8 ECTS)
  • Erasmus and other visiting students (Seminar 6 or 8 ECTS)

>> Open for Consolidation Module and Master Thesis Module (Oberseminar) literary studies and cultural studies!

2. Prerequisites for obtaining credit points:

3. FlexNow-Registration:
  • Course Participation (de)enrollment: March 15 - May 01, 2022
  • ECTS/Exam (de)registration: June 01 - July 01, 2022

Guest auditors: please contact lecturer via e-mail.

Information on how to solve problems with your registration: https://www.uni-bamberg.de/anglistik/studium/informationen-zu-flexnow/

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung der Lehrveranstaltung fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin.
Inhalt:
This is part 2 of our investigation into the complex topic home, this time from a specifically transatlantic perspective: Germany vs USA. We will focus on how family and home as well as family as home have been and are conceptualized as well as lived in these two countries.

This class is a compact course, on June 3 and 4, and it also requires student attendance at the conference Family Ecologies (June 16-19) in Bamberg.

We meet for a first who is who and what is what on May 6, 4 pm. Attendance of this first meeting is absolutely mandatory!

Number of participants is limited to 15.
Empfohlene Literatur:
In preparation, please watch Unorthodox and buy and read: Celeste Ng, Little Fires Everywhere and Christian Dittloff, Das Weiße Schloss.

 

“Wild and free:” Dominant Nature Narratives Then and Now

Dozent/in:
Johanna Feier
Angaben:
Hauptseminar, 2 SWS, ECTS: 8, Gender und Diversität, Kultur und Bildung
Termine:
Di, 18:00 - 21:00, MG2/01.10
bi-weekly: April 26, May 10, May 24, June 14, June 28, July 12, July 26
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Module Allocation:

All modules including a specialization level seminar (Seminar im Vertiefungsmodul und Masterlevel) for literary studies or cultural studies:
  • BA Anglistik/Amerikanistik (Seminar 8 ECTS)
  • LA GY (Seminar 8 ECTS)
  • MA English and American Studies (Seminar 4, 5, 6, or 8 ECTS)
  • Erweiterungsbereich English and American Studies (Seminar 8 ECTS)
  • Erasmus and other visiting students (Seminar 6 or 8 ECTS)

>> Open for Consolidation Module literary studies and cultural studies!

2. Prerequisites for obtaining credit points:

3. FlexNow-Registration:
  • Course Participation (de)enrollment: March 15 – May 01, 2022
  • ECTS/Exam (de)registration: June 01 – July 01, 2022

Guest auditors: please contact lecturer via e-mail.

Information on how to solve problems with your registration: https://www.uni-bamberg.de/anglistik/studium/informationen-zu-flexnow/

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung der Lehrveranstaltung fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin.
Inhalt:
Envisioning itself as nature’s nation, constructions of cultural identity in the U.S. have long been intertwined with shifting conceptions of nature. In this course, we will examine the origins of popular nature narratives, their evolution since colonial times, and their manifestations in the 21st century. How have race, gender, and class informed, complicated, and/ or subverted certain American nature ideals? We will analyze a variety of written and audio-visual texts by canonical and non-canonical writers and filmmakers to explore why the maxim of “wild and free” nature continues to be so alluring in the American imagination.
Empfohlene Literatur:
Please start reading Wild: A Journey from Lost to Found (2012) by Cheryl Strayed (ISBN: 978-1-78239-062-6). We will discuss this book in the first session on 26 April 2022. An additional reader will be made available in the first week of classes.

 

HS Jewish-American Literature and Culture

Dozent/in:
Pascal Fischer
Angaben:
Hauptseminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 8, Kultur und Bildung, Erweiterungsbereich
Termine:
Di, 12:00 - 14:00, OK8/02.04
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

KULTURWISSENSCHAFT
B.A. Anglistik/Amerikanistik:
Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)

M.A. English and American Studies:
Master Module English and American Culture: Seminar (8 ECTS)
Profile Module English and American Culture I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Consolidation Module English and American Culture I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Module Master's Thesis: Oberseminar (belegt/pass)

Erweiterungsbereich English an American Studies:
Master Module or Profile Module I or III British and American Culture: Seminar (8 ECTS)

Erasmus and other visiting students:
Seminar (6 or 8 ECTS)

LITERATURWISSENSCHAFT
BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)

BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS

LA GY: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)

MA English and American Studies: Master Module English and American Literature: Seminar (8 ECTS)
Profile Module English and American Literature I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Consolidation Module English and American Literature I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Module Master's Thesis: Oberseminar (belegt/pass)

Erweiterungsbereich English and American Studies:
Master Module or Profile Module I or III English and American Literature: Seminar (8 ECTS)

Erasmus and other visiting students:
Seminar (6 or 8 ECTS)
open for Consolidation Module Literature (seminar) NOT open for Ergänzungsmodul

Modulzuordnung Jüdische Studien und Judaistik (FlexNow-Anmeldung hier bitte über die Judaistik):
BA-Hauptfach Jüdische Studien:
A/H 1a+1b+1*(Jüdische Religionsgeschichte)
V/H 1 (Jüdische Literatur, Kunst und Kultur)

BA-Nebenfach Jüdische Studien und Judaistik 45:
A/N-45 1+1* (Jüdische Religionsgeschichte)
V/N-45 2a (Sprache und Literatur)

BA-Nebenfach Jüdische Studien und Judaistik 30:
A/N-30 1+1* (Jüdische Religionsgeschichte)

Kulturelle Bildung:
Lehramststudiengänge RS/Gym: Kulturelle Bildung. Grundlagenmodul A (2 oder 4 ECTS)
M. Ed. Berufliche Bildung: Kulturelle Bildung. Grundlagenmodul B (3 ECTS)
Anmeldung zur Teilnahme im Rahmen von Kulturelle Bildung. Grundlagenmodul A/B per E-Mail bis 29. April 2022 an pascal.fischer(at)uni-bamberg.de

Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation
  • term-paper according to the style-sheet

An- und Abmeldung Lehrveranstaltung / Enrollment:
March 15 until April 29, 2022

via FlexNow "Professur für Anglistische und Amerikanistische Kulturwissenschaft" (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to pascal.fischer(at)uni-bamberg.de or carmen.zink(at)uni-bamberg.de.)

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
This seminar surveys the literature and culture of the Jewish community in America from colonial times to the present. After critically examining the terms Jewish, Jewish literature and Jewish culture, the class provides a historical overview of the major phases of Jewish immigration to America. We will then study landmarks of Jewish-American literature in their respective cultural contexts. A particular focus will be on novels and short stories that deal with characteristic Jewish experiences of the last 120 years. Whether they concentrate on the problems of adapting to new physical, social and cultural surroundings in the wake of immigration, lament the disintegration of familial and religious securities, or reflect upon the horrors of persecution and annihilation, most of these works negotiate the meaning of Jewish identity in modern times. Further social and cultural issues addressed in the seminar include the branches of Judaism in America, Jewish politics and organizations, music and arts, the media and popular culture, anti-Semitism, the Holocaust, and Israel.

 

HS Woke and Anti-Woke

Dozent/in:
Pascal Fischer
Angaben:
Hauptseminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 8, Kultur und Bildung, Erweiterungsbereich
Termine:
Mi, 10:00 - 12:00, OK8/02.04
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:
B.A. Anglistik/Amerikanistik:
Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)

M.A. English and American Studies:
Master Module English and American Culture: Seminar (8 ECTS)
Profile Module English and American Culture I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Consolidation Module English and American Culture I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Module Master's Thesis: Oberseminar (belegt/pass)

Erweiterungsbereich English an American Studies:
Master Module or Profile Module I or III British and American Culture: Seminar (8 ECTS)

Erasmus and other visiting students:
Seminar (6 or 8 ECTS)

Kulturelle Bildung:
Lehramststudiengänge RS/Gym: Kulturelle Bildung. Grundlagenmodul A (2 oder 4 ECTS)
M. Ed. Berufliche Bildung: Kulturelle Bildung. Grundlagenmodul B (3 ECTS)
Anmeldung zur Teilnahme im Rahmen von Kulturelle Bildung. Grundlagenmodul A/B per E-Mail bis 29. April 2022 an pascal.fischer(at)uni-bamberg.de

Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation
  • term-paper according to the style-sheet

An- und Abmeldung Lehrveranstaltung / Enrollment:
March 15 until April 29, 2022

via FlexNow "Professur für Anglistische und Amerikanistische Kulturwissenschaft" (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to pascal.fischer(at)uni-bamberg.de or carmen.zink(at)uni-bamberg.de.)

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
While some instances of the phrase “stay woke” can be found in African-American English throughout the 20th century, the term woke as an adjective with the meaning ‘alert to racial or social discrimination and injustice’ only entered the Oxford English Dictionary in 2017. The 2008 song “Master Teacher” by Erykah Badu, in which the phrase “I stay woke” constitutes the refrain, may have contributed to the popularity of the term, but it was mainly in the course of the Black Lives Matter protests that it gained greater prominence in American culture.
After being used by people on the left for a few years, Democratic Representative Alexandria Ocasio-Cortez commented in November of 2021 that “wokeness” was “a term almost exclusively used by older people these days.” Her dismissive remarks provoked Bill Maher to ask the following question about the term woke: “Why, in such a short time, has it gone from a rallying cry to a pejorative?” For Maher, it has to do with the extreme and irrational nature of woke policy proposals as well as an attitude of victimhood and tiresome oversensitivity. This seminar is based on the conviction that the debate on wokeness far transcends semantic niceties. The concept now serves as an important reference point of controversies over the course of American culture, particularly in the fields of race relations, gender and “trans rights”.
After looking at this debate as a late outgrowth of the American culture wars of the 1960, 70s and 80s, the seminar will study landmark contributions of writers that are considered to be at the heart of wokeness, Ibram X. Kendy, Robin DiAngelo, Ta-Nehisi Coates and Judith Butler. A particular focus will be on Nikole Hannah-Jones’s 1619 Project. At least as much attention will be paid to the critics of wokeness, Noah Rothman, Ben Shapiro, Wilfred Reilly, John McWhorter, Christine Rosen, Jordan Peterson, and Bari Weiss among them.



UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof