|
Einrichtungen >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >> Institut für Orientalistik >> Arbeitsbereich Allgemeine Sprachwissenschaft >>
|
Researching Endangered Languages
- Dozent/in
- Mahir Dogan
- Angaben
- Seminar
Rein Präsenz 2 SWS
Studium Generale, Unterrichtssprache Englisch
Zeit und Ort: Mi 12:15 - 13:45, SP17/01.05
- Voraussetzungen / Organisatorisches
- Modules:
BA Nebenfach Allg. Sprachwissenschaft: Seminar zum Vertiefungsmodul (8 ECTS); Vorlesung (2 ECTS) zum Erweiterten Aufbaumodul 1 oder zum Vertiefungsmodul
MA General Linguistics: core area: module 4, elective area: module 9 (8 ECTS), PLing 3 (5 ECTS), PLing 4 (5 ECTS)
Elite MA Cultural Studies of the Middle East: PLing 3 (5 ECTS)
Further modules on request.
Bitte schreiben Sie sich zu Semesterbeginn im Virtuellen Campus (VC) für diesen Kurs ein. Falls Sie sich nicht einschreiben können, wenden Sie sich bitte an admin.aspra@uni-bamberg.de.
Please register for this course on Virtueller Campus (VC)at the beginnig of the semester. Note that if you cannot enrol in Virtueller Campus you are kindly asked to contact admin.aspra@uni-bamberg.de.
This course will be held in English.
Registration for course participation via FlexNow is possible from April 1st until April 30th.
- Inhalt
- This course introduces students to the study of endangered languages by combining theoretical insights with practical research skills. We begin by asking what constitutes language endangerment and how language vitality is assessed. A special focus is placed on societal dynamics, international frameworks, and governmental policies, illustrated through real-life examples from around the world.
On the practical side, students engage with methods for researching endangered languages, including empirical approaches and ethical considerations when working with indigenous and/or marginalized communities. A key element of this course is fieldwork methodology: how to prepare, conduct, and reflect on linguistic fieldwork. We also explore the basics of corpus building: from data collection and annotation to digital tools used in documentation and analysis. Through case studies and hands-on tasks, students gain insight into the challenges and responsibilities of working with endangered linguistic communities.
Who is this course for?
This course is designed for students with an interest in endangered languages, linguistic diversity, fieldwork, community-oriented research, and social responsibility.
- Empfohlene Literatur
- Adamou, Evangelia (ed.). 2016. A Corpus-Driven Approach to Language Contact. Endangered Languages in a Comparative Perspective. Berlin: Mouton de Gruyter.
Austin, Peter & Julia Sallabank. 2012. The Cambridge handbook of endangered languages. Cambridge New York: Cambridge university press.
Moseley, Christopher (ed.). 2010. Atlas of the World’s Languages in Danger. Paris. http://www.unesco.org/culture/en/endangeredlanguages/atlas.
Olko, Justyna & Julia Sallabank (eds.). 2021. Revitalizing Endangered Languages: A Practical Guide. Cambridge University Press.
- Englischsprachige Informationen:
- Title:
- Researching Endangered Languages
- Zusätzliche Informationen
- Erwartete Teilnehmerzahl: 5
Hinweis für Web-Redakteure: Wenn Sie auf Ihren Webseiten einen Link zu dieser Lehrveranstaltung setzen möchten, verwenden Sie bitte einen der folgenden Links:Link zur eigenständigen Verwendung Link zur Verwendung in Typo3
|
 |
 |
|
UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof |
|
|