|
Disturbing Paradigms: Mental Illness in US American Culture (Basismodul)
- Dozent/in
- Dr. Nicole K. Konopka
- Angaben
- Übung
2 SWS
Studium Generale
Zeit und Ort: Mi 12:00 - 14:00, U9/01.11
- Voraussetzungen / Organisatorisches
- 1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:
Modulbelegung:
BA Anglistik/Amerikanistik:
- Basismodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
- Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
- Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
MA Anglistik/Amerikanistik:
- Mastermodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
- Master-Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft I oder II: Übung (2 ECTS)
- Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Erweiterungsmodul I:
Lehramt neu GHS:
- Basismodul Kulturwissenschaft (4 ECTS)
Lehramt neu RS:
- Zusatzmodul Kulturwissenschaft
Lehramt neu GY:
- Basismodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)
- Aufbaumodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY (ab WS 11/2):
- Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS),
LA alt (alle), Diplom, Magister:
Bachelor BWL, Studienschwerpunkt Wirtschaftspädagogik II:
- Basismodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)
Master Wirtschaftspädagogik, Studienrichtung II:
- Aufbaumodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)
Studium Generale:
- 2 od. 4 ECTS, NICHT für Studierende im BA Anglistik/Amerikanistik!
2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
- 2 ECTS: active participation and presentation (10-15 minutes)
- 4 ECTS: active participation, presentation, written assignment (1.000-1.500 words)
3. An- und Abmeldung / Enrollment:
via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to the instructor of the course)
- An-/Abmeldung zur Lehrveranstaltung: 18.7. - 17.10.
- An-/ Abmeldung zur Prüfung: tba
Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.
Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
- Inhalt
- Mental illness has always played an important role in popular culture and general human awareness. The aspect of public attention has always been part of that, and due to simultaneously causing fear and fascination mental illness has figured largely in literature, visual art, and music. Artistic works have confirmed and challenged belief and value systems: the mad scientist, the horror of the asylum, the mentally ill relative in the family closet, fear of close proximity to mental institutions, the mental patient's desolation -- all these are perceptions of mental illness. In this course we will explore the concept of madness as presented in literature.
We will primarily explore texts from authors that are part of the department's reading list, such as Edgar Alan Poe, Theodore Dreiser, Charlotte Perkins Gilman, Graham Greene, Nathaniel Hawthorne, Jack London, Tennessee Williams and H. P. Lovecraft. Four novels shall be the key texts of this class, and students are expected to read the first two novels before the beginning of our seminar:
- Joseph Heller, Catch-22 (1961) – preferred edition: Vintage; ISBN 9780099536017.
- Ken Kesey, One Flew Over the Cuckoo's Nest (1962) – preferred edition: Signet; ISBN 0451163966.
- Sylvia Plath, The Bell Jar (1963) – preferred edition: FF Classics; ISBN 0571200338.
- Gwyn Hyman Rubio, Icy Sparks (1998) – preferred edition: Penguin; ISBN 0142000205.
Additional course material will be provided well ahead of class via the Virtual Campus. It is important for participants to do the assigned reading, attend class regularly and contribute to class discussions. You are welcome to bring in materials from outside of class (newspaper articles, handouts etc.) and you can also plan class room activities – e.g. mock debates. Your input will be welcome!
Attention: This is a READING class! Participants must be able to read and review quite a lot of material between the weekly sessions. The class is also designed to assist you with the reading list of the American Studies Section and aims to contribute to your understanding of key narratives of North American literature and culture. Most of the material will be provided via the Virtual Campus ahead of each session. Students are, however, required to read some texts before the beginning of the semester – either in print or as e-book.
- Englischsprachige Informationen:
- Credits: 2
- Zusätzliche Informationen
- Erwartete Teilnehmerzahl: 15
- Institution: Professur für Amerikanistik
Hinweis für Web-Redakteure: Wenn Sie auf Ihren Webseiten einen Link zu dieser Lehrveranstaltung setzen möchten, verwenden Sie bitte einen der folgenden Links:Link zur eigenständigen Verwendung Link zur Verwendung in Typo3
|
|
|
|
UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof |
|
|